10. De jeugdtrainer

Vandaag maken we kennis met de trainer van een jeugdteam

Dinsdagavond, half acht. Het sportpark ligt erbij als een oase van licht in de verder donkere omgeving. Op de door het kunstlicht onwerkelijk ogende groene velden bewegen kleurrijk geklede voetballers kris kras door elkaar, ieder met de shirts van zijn/haar eigen favoriete club. Ik zie natuurlijk Ajax, Feyenoord, PSV en Barcelona, maar ook VVV, zelfs een enkele AZ- en 'n Roda-supporter! Daarnaast natuurlijk veel SV Grashoek trainingsjasjes. Al die verschillende kleuren lijken veel helderder en scherper door de felle lampen en trekken me als het ware naar zich toe. De trainer staat met zijn armen over elkaar en overziet het schouwspel. Ik ga naast hem staan en probeer ook die rust en het overzicht uit te stralen. Hoe voelt dat? Waar kijkt hij nu naar? Wat doet een trainer? Pas na de training krijg ik de kans het hem te vragen.

"Een trainer verzorgt de training. Een open deur natuurlijk. Eigenlijk verzorgt hij met een training een stukje voetbalopleiding voor de spelers. Maar (voor de spelers) ongemerkt geeft hij de groep ook een dosis normen en waarden mee die ze nodig hebben om een goed team te kunnen vormen. Zo zijn afspraken heel belangrijk. En inzet natuurlijk, al zullen er altijd kinderen zijn die meer of minder gemotiveerd zijn. Dan steek je daar nèt wat meer energie in. Dat doe je toch ook als een spelertje technisch achterloopt? Dat maakt trainer zijn bij Grashoek zo leuk. Het is wat gemoedelijker omdat je de Cruijffies en de Pietertjes in hetzelfde team hebt. En toch pakken de meeste trainers bij Grashoek het serieus aan. De trainingsavonden worden zorgvuldig voorbereid, om deze zo doelmatig mogelijk in te vullen. Vaak worden situaties getraind die zaterdagen weer terugkomen."

Het duizelt mij een beetje want ik krijg de indruk dat je een opleiding nodig hebt om een jeugdteam te kunnen trainen.

De trainer ziet me aarzelen: "Lastig? Welnee, je rolt er vanzelf in. Als je net begint wordt je altijd ondersteund. Er liggen trouwens kant-en-klare schema's klaar voor jeugdtrainingen. En bij de pupillen luistert het allemaal niet zo nauw. De hoofdregel is dat de oefeningen speels zijn met veel balcontacten. Plezier in het spel staat voorop!"

Ik krijg de stellige indruk dat het plezier in het spel niet alleen aan de kant van de spelers zit. Ook deze trainer heeft er lol in, wel aanstekelijk...