5. Kledingbeheer

VANDAAG MAKEN WE KENNIS MET HET KLEDINGBEHEER

In de gang van die kleedkamers, achter een extra deur die voor niet veel mensen wordt geopend, staat een grote kast, een extra kamer eigenlijk. Daarin staan tassen vol met kleding. Voorzichtig kijk ik in de tassen en ik zie shirts, trainingsjassen en -broeken, windjacks, winterjassen, noem maar op. “Waar is dat nou weer voor nodig”, denk ik nog, “de vereniging verstrekt toch alleen maar de shirts aan de leden?” Ik vraag het aan degene die me betrapt….

"Haha, nooit gedacht dat ik ooit eens in de kledingbusiness zou gaan!", zo begon deze vriendelijke jongeman, "maar ja, de vorige vrijwilliger hield ermee op en ik had nog wel gelegenheid. Het kost trouwens niet eens zo heel veel tijd, behalve bij de wisseling van de seizoenen. De voetbalseizoenen dan, hè", voegde hij eraan toe, "dan kijk ik alles na en zorg dat alles compleet en in goede staat is.

Kijk, díe tassen staan klaar voor de jeugdteams. Daar zitten de shirtjes in. Ook heeft iedere tas een aanvoerdersband en een set keepershandschoenen. Al mogen de keepers ook wel hun eigen handschoenen kopen. Daar krijgen ze een vergoeding voor van de vereniging. Na elk seizoen worden de tassen ingeleverd en kijk ik na of er misschien iets moet worden vervangen. Het wassen van de shirts doe ik niet, hoor! Dat wordt binnen de teams zelf geregeld. Meestal neemt een van de leiders de shirts mee naar huis na de wedstrijd.

Nog even over de uniformiteit... Wist u dat we een eigen kledinglijn hebben?"

Kennelijk keek ik nogal verbaasd want hij voegde toe, terwijl hij naar zijn eigen geel-zwarte polo wees: "mooi hè? En er zijn ook trainingspakken in deze lijn. En de jeugdtrainers krijgen ook nog allemaal een jas in bruikleen. Waar een kleine club groot in kan zijn!

In de hoek daar staan een paar grote tassen. Daarin zit oudere kleding. Die is van de selectie geweest en is dit jaar vervangen door nieuwe. Dat vervangen heeft niet altijd te maken met het verslijten van de kleding, maar ook met het feit dat er een nieuwe hoofdsponsor is, of meerdere hoofdsponsoren. De shirts met de oude sponsornaam worden nu gebruikt door een jeugdteam. Niks mis mee. En vorig jaar is er een tas met shirts naar Afrika gebracht. Daar speelt nu een team met Grashoekse shirts! Nee, zomaar iets weggooien gebeurt hier niet."

Bij het weglopen dacht ik bij mezelf: die jongeman is ook gewoon trots. En terecht!