2: Terreinbeheer

VANDAAG MAKEN WE KENNIS MET HET TERREINBEHEER

Op een willekeurige donderdagmorgen wandel ik met de poedel over Helenaveenseweg. Bij het sportpark zie ik dat het hek openstaat en dat er mensen bezig zijn met het snoeien van de bossages rondom de velden. Oh, de gemeente is aan de gang, denk ik, en ik besluit om een praatje te gaan maken. De eerste de beste die ik spreek blijkt een oude bekende te zijn. “Werk jij bij de gemeente?”, hoor ik mezelf verbaasd vragen.

"Ja daag", reageerde hij quasi verontwaardigd, "ik ben al een paar jaar gepensioneerd. Maar er zit nog genoeg energie in dit lijf om me nuttig te maken voor de club. En trouwens, het is meestal ook wel erg gezellig met ons donderdagse clubje vrijwilligers, haha. We doen wat we moeten doen en we nemen de tijd voor ons bakkie koffie."

Dus de gemeente doet niet al het onderhoud van het sportpark? Zo leer ik elke dag weer iets nieuws...

"Nee, het meeste werk doen we zelf. Maar dan heb je ook wel iets om trots op te zijn hoor. Kijk eens naar het hekwerk om het terrein, of de netjes gesnoeide bomen en struiken. En hoe dacht je dat het gras zo groen bleef hier, terwijl het gazon bij veel mensen is verdort in de zomer? En er is gedurende het hele jaar meer dan genoeg te doen, het is net een grote tuin! Ik pak zo de bladblazer om het dorre blaadjes van het veld te blazen. Er moet er zaterdag weer piekfijn bijliggen!"

Tsja, daar heb ik niet zoveel op te zeggen. Bij mij thuis ""schoffel" ik de bloembakken op het balkon en dan is het buitenwerk alweer gedaan. Misschien wel een leuk idee voor als ik ook gepensioneerd ben? Het is in ieder geval een leuke groep!