Verdiende punten voor Koningslust/Grashoek

Assist: Dave Goeden

Onder 19, JO19-1, 3e klasse 301

21 oktober 2017 15:00

Of een ploeg naar behoren heeft gespeeld wordt vaak opgehangen aan de uitslag. De afgelopen weken heeft het vlaggenschip van onze jeugd klinkende uitslagen neergezet en werd het (dus) bejubeld voor het vertoonde spel. Vanmiddag hebben we gezien dat kwaliteit ook is te meten aan de manier waarop met druk omgegaan kan worden. In dat opzicht heeft Koningslust/Grashoek laten zien dat ze de laatste 6 weken enorm zijn gegroeid! Een aantal spelers heeft ook laten zien dat ze een team op sleeptouw kan nemen en met de minimale marge over de meet kan trekken. Deze 0-1 was een zwaarbevochten, maar terechte uitslag.

Het was meteen vanaf het begin een boeiende wedstrijd. De eerste kans voor Kessel liet zien dat ze hun huid duur zouden verkopen. De gehele eerste helft bleef ook een licht overwicht voor de thuisploeg. Vooral aanvallend schoot Koningslust/Grashoek wat tekort. Omdat ook het middenveld niet kon worden behouden kon Kessel steeds druk op de goal van de gasten leggen. Op een enkel speldenprikje na kwamen ze echter niet voorbij de laatste verdedigingsgordel van Koningslust/Grashoek. De beste kans kwam zelfs aan de andere kant waar Harmen een corner nèt verkeerd beoordeelde en de bal over de goal kaatste.

In de rust vertelde Jo waar het volgens hem beter kon. Hij voerde enkele verplaatsingen door en bracht Dave en Jim binnen de lijnen. Direct na de aftrap maakten juist deze spelers het verschil. Er kwam een elan in de ploeg waar de tegenstander zo gauw geen antwoord op had. Binnen drie minuten werd de zet van Jo beloond door een goal van Harmen, op aangeven van Dave. Kessel was aangeslagen, maar ging direct op jacht naar de gelijkmaker. Het publiek werd getrakteerd op 30 minuten attractief voetbal, energiek en sportief! De aanval kreeg met de komst van Jim meer body en de verdediging stond als een huis. De bedreven linksbuiten van de roodhemden werd uitstekend in toom gehouden door Bart (chapeau!). De enkele keer dat hij er toch doorkwam was hij zeer dreigend. Ik denk bijvoorbeeld aan die keer, vlak na onze goal, dat hij de bal buiten bereik van Joep op de paal in de verre hoek plaatste. De handige rechtsbuiten werd op zijn beurt verdienstelijk vastgepind door Rick. Als laatste man veegde Kris alles wat er toch doorkwam bij elkaar en kieperde hij naar buiten. Voorin zorgden de drie voorwaartsen ervoor dat Kessel vrijwel geen gelegenheid meer had om naar voren te schuiven. Hun spel werd daardoor redelijk voorspelbaar. De middenvelders deden in de tweede helft ook waar ze voor waren aangenomen: mee aanvallen en voorchecken bij balverlies. Dat ik de Man of the Match Tjerk, voorstopper in de rol, onder de middenvelders schaar heeft te maken met het uitstekend opkomen en meeverdedigen dat hij liet zien. Hij nam de vrije rol waar de ruimte was en creëerde steeds een plaatselijk veldoverwicht, complimenten!

Na ongeveer 70 minuten spelen werkte IvoS zich los van zijn tegenstander, nam zich de tijd om de bal voor zijn favoriete linkerpootje te leggen, maar het schot viel recht in de handen van de keeper. Hier had de definitieve slag kunnen worden toegebracht. Beide teams zagen zich door de misser genoodzaakt om helemaal tot het gaatje te gaan om het maximaal haalbare te grijpen. De aanwezige toeschouwers konden niet anders dan meegaan in de spanning. Maar aan al het mooie voetbal komt een eind. Een half uur "survival of the fittest" gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Rond de 75e minuut was de wil er nog wel, maar de fut niet meer. Fouten namen de overhand, gelukkig niet alleen bij ons! En gelukkig was de scherpte bij de Kesselse aanvallers ook grotendeels gesleten. In de 6 minuten die de wisselend, maar onpartijdige scheidsrechter bijtelde werd het toch weer spectaculair. Eerst schoot Timo, na aangeven van IvoS, op de lat. Daarna werd het Harmen in een melee van armen en benen verhinderd om de door de keeper losgelaten bal te bereiken. De scheids koos ervoor geen penalty te geven. Het slotstuk, echter, was voor Joep, die zijn "Joepie" van de eerste wedstrijd oogstrelend goedmaakte door een bal met een zweefduik uit de hoek te tikken.

De laatste minuten liep iedereen op zijn tandvlees. Kessel had voor hun doorzettingsvermogen een punt verdiend, maar zo werkt het niet in de sport. Koningslust/Grashoek maakte het verschil vandaag vooral verdedigend en heeft daardoor terecht gewonnen.