Grashoek hervat competitie met zege in matige Peelderby.

ST Helenaveen/Griendtsveen 1 (zon)

... (e.d.)
Assist: Bas Maessen
... (schot)

Mannen zondag, 1, 5e klasse E

19 februari 2017 14:30

Putten, J.M. van der

Door Piet Spee.

Tien weken heeft Grashoek  moeten wachten  op hervatting  van de competitie. Op het sportpark De Stikker was het zover in de derby tegen de Peelse combinatie Helenaveen/Griendtsveen. Bij Grashoek ontbrak rechterverdediger Joeri Rijs wegens Prinselijke verplichtingen. Zijn broer Sjoerd verving hem. Onder een grijs wolkendek gaf de 74-jarige scheidsrechter Koos van der Putten uit Helmond het fluitsignaal voor de aftrap. Het werd over de gehele linie een matige partij die de ruim 100 toeschouwers kregen voorgeschoteld. De spanning  vergoedde echter veel. Ook de strijdlust van beide teams was in orde.  De supporters van Grashoek waren natuurlijk het meest tevreden. Hun club won met 3-1. Met drie punten in de knip  kon aan de thuisreis worden begonnen.  Een overwinning die goed aanvoelde , want sinds half november verleden jaar tegen Egchel had Grashoek geen driepunter  meer behaald. De geelzwarten kende  een voortvarende start.  Chris Hunnekens  werd bij een aanvallende actie niet volgens de regels gestuit. Ongeluksraaf werd Bas Crommentuijn De door Leike Cuijpers  genomen vrije trap  kwam belandde via het  hoofd van de 21-jarige verdediger met een sierlijke boog achter zijn eigen doelman Mario van Grunsven. 0-1.  Wie gedacht dat Grashoek met deze stand in de rug het commando stevig in handen zou nemen kwam  bedrogen uit. De geelzwarten gaven het middenveld uit handen. De wedstrijd hobbelde steeds meer naar hots knots niveau.  Vooral het tweede gedeelte van de eerst helft was geheel voor de blauwhemden. Maar echt  gevaarlijk werk kreeg doelman Clephas nu ook weer niet.  Toch zou een doelpunt voor het team van trainer Steven Douwe van der Krap verdiend zijn geweest.  Vijf minuten voor de rust ging Chris Hunnekens  nog eens op avontuur. De jonge aanvaller liep zich vast in de Peelse defensie. Ruststand 0-1.

Grashoek begon uitstekend aan de tweede helft.  In de 47e was het al raak. Weer vormde een vrije trap de inleiding.  Dit maal belastte Bas Maessen zich met de uitvoering. Afgemeten bracht de Grashoekse aanvoerder de bal hoog voor het thuisclubdoel.  Erwin Pijnenburg stond op de juiste plek en hoog opspringend kopte de 23-jarige aanvaller de bal onhoudbaar achter doelman Mario van Grunsven. 0-2. De Peelse doelman kreeg hierna  nog ruim de gelegenheid om zich te onderscheiden. Eerst bij een knap schot van Chris en daarna bij een vrije trap van Bas Maessen.  Beide keren met sterke parades  tot hoekschop gewerkt. Halverwege de tweede helft bracht trainer Nelis Luijten  nog een aanvaller voor een middenvelder. Luc Maessen maakte plaats voor  Raoul Bennenbroek die met enkele uitstekende actie de aandacht trok. Toch duurde het tot de 85e minuut eer het doek definitief viel voor de thuisclub.  Voor de derde keer met een vrije trap als inleider. Dit keer door Erwin Pijnenburg. Hij bracht de bal met grote precisie bij Bas Gloudemans  die onhoudbaar raak kopte en zijn 11e seizoenstreffer liet aantekenen. 0-3.  Wedstrijd gelopen. De nul voor Koen zat er echter niet in.  In de 89e minuut scoorde Stan Mennen de verdiende eretreffer.  In de slotminuten kwam Rick Graus nog in het veld voor Chris Hunnekens. Waar de scheidsrechter nog dik zes minuten liet naspelen is een raadsel. Waarschijnlijk om Rick Graus nog wat speelminuten te geven. Door deze overwinning is Grashoek weer terug in de top drie. Over twee weken wordt op het De Peelrand het inhaalduel tegen Kronenberg gespeeld.