Grashoek wint knotsgekke derby in Koningslust.

Koningslust 1 (zon)

Roel Ghielen
Bram Rongen. (solo)
Bram Rongen. (penalty)
Roy Bos. (kopbal)
Erwin Pijnenburg (intikker)
Bas Maessen (penalty)

Mannen zondag, 1, 5e klasse E

16 oktober 2016 14:30

Lemmens, E.

Door Piet Spee.

De ongeveer 250 toeschouwers hebben in het zonovergoten sportpark De Lust een opwindende middag beleefd met een sensationele uitslag 3-6.  Na 87 minuten leidde Koningslust met 3-2 en leek de derby te gaan winnen. Het in blauwe shirts spelend Grashoek leek er niet meer in te geloven. En dan toch ineens die gelijkmaker. Erwin Pijnenburg werkte via binnenkant paal de bal achter doelman Mick Berkers. 3-3. Toen brak de Grashoekse furie los als nimmer beleefd. Drie maal werd in de resterende minuten en wat naspeeltijd gescoord, zodat 3-6 als einduitslag op het scorebord verscheen. Eerst schoot Bas Gloudemans de 3-4 binnen. Bas Maessen trof vanaf het  11 meterpunt. Bas Gloudemans maakte het halve dozijn vol. 3-6.

Onder leiding van de jonge scheidsrechter Enzo Lemmens werd de bal aan het rollen gebracht. De Helmondse arbiter floot een uitstekende wedstrijd en voelde de derbysfeer goed aan.  Grashoek kende een voortvarende start.  In de 12e minuut kregen de gasten schuin rechts vanaf het doel een vrije trap. Leike Cuijpers legde de bal keurig op het hoofd van Erwin Pijnenburg die knikte hem sierlijk achter doelman Mike Berkers.  Een goed schot van Erwin werd door de doelman goed gepakt.  Een paar minuten later bracht Rick van Oijen de bal in de doelmond maar kon met vereende kracht worden weggewerkt.  Daarna ging Koningslust nadrukkelijk op jacht naar de gelijkmaker. De geelzwarten  waren zeer snel in de omschakeling. De aanvallen liepen veel via de beweeglijke spits Bram Rongen. Tweemaal moest Koen Clephas met een flitsende reactie een bal tot corner verwerken.  Bij Grashoek probeerde Chris Hunnekens het nog eens met een schot zonder succes. De Grashoekse nummer 12 lag goed aan de ketting bij Wesly Goeden die als een goede cipier geen ruimte gaf. In de 35e minuut trof Bram Rongen de paal. Jurjen Verbong dwong Koen weer tot een knappe redding. De inmiddels verdiende gelijkmaker hing in de lucht en die kwam in de 40e minuut. Na balverlies zette de thuisclub een razend snelle aanval op. De bal kwam bij Bram Rongen. Deze wurmde zich door het jeugdige defensieve blok en schoot van dichtbij raak. 1-1.  In minuut 43 een ongelukkig moment voor Freek van Oijen. Hij veroorzaakte een overtreding binnen de 16 meter.  Penalty. Bram Rongen wist hier wel raad mee  en schoot feilloos raak. 2-1. Dit de pauzestand ? Nee. Een van weinige keren dat Chris Hunnekens aan zijn bewaker ontsnapte was bij een aanval via de linkerkant en met een fabelachtig schot werd het 2-2. Vlak voor het rustsignaal ontsnapte Grashoek aan een achterstand toe Bram Rongen opnieuw de paal trof. Rust 2-2.

Een minuut nadat van speelhelft was gewisseld kwam Grashoek bijna weer op voorsprong. Een schuiver van Erwin Pijnenburg kon Mick Berkers met de vingertoppen uit het doel werken. Daarna hachelijke momenten voor de thuisclub bij corners van Leike Cuijpers. Tot driemaal toe werd een bal ingekopt maar niet over de doellijn. Dit waren voorlopig de wapenfeiten van Grashoek zijde. Koningslust trok het initiatief naar zich toe.  In de 55e minuut kwam de thuisclub weer op voorsprong.  Een vrije trap van Bram Rongen vanaf de rechterkant werd door Roy Bos magnifiek ingekopt. 3-2. De Grashoek verdediging keek te passief toe. Lange tijd zag het naar uit dat dit de einduitslag zou worden. Beide trainers wisselden hun contigent aan reserves. Bij Grashoek kwam Raoul Bennenbroek voor Luc Maessen, Joep Janssen voor Chris Hunnekens en Wouter van der Sterren voor Freek van Oijen.  Bij Koningslust kwam Nick Rongen voor Wesley Goeden, Niels Jeuken voor Roel Ghielen en Koen  Ottenheim voor Roy Bos. Al deze wisselspelers hebben sensationele slotminuten mee kunnen maken. Scheidsrechter Lemmens deelde drie gele kaarten uit. 1 voor Roel Ghielen Koningslust. Bij Grashoek zagen Erwin Pijnenburg en Freek van Oijen het gele karton

De volgende zondag zijn geen competitiewedstrijden. Een week later ontvangt Grashoek op De Peelrand Hegelsom.  Koningslust reist naar Reuver.