Sv Grashoek faalt als geheel en verliest ruim van Helden 4

1 november 2015 12:15

P. Hoeben

Sv Grashoek 2 – VV Helden 4

De tweede streekderby stond vandaag op het programma. Helden had laten zien dat ze mee kunnen met de betere ploegen uit de competitie maar dat ze af en toe een steek laten vallen tegen een minder team.   Sv Grashoek hoopte dat Helden vandaag een mindere dag zou hebben.

Twan Hunnekens en Joep Philipsen waren vandaag afwezig omdat zij hun opwachting mochten gaan maken in het 3e elftal. Voorafgaand aan deze wedstrijd zagen beide spelers er tegenop aangezien ze nu nog eerder uit bed moesten komen om op tijd te zijn.  Dit lukte beide spelers wel en ze waren zelfs te vroeg (mede door B. Gommans).  Ook Rens van Heugten werd tijdens de warming-up gepolst om nog minuten te maken bij het 3e en daarna aan te sluiten bij ons.

Zonder deze spelers en met R. van Esseveldt en T. van Mullekom op de bank begon Sv Grashoek goed aan de wedstrijd.  In de openingsfase van de wedstrijd bleek dat grashoek gelijkwaardig was aan Helden. De druk naar voren werd vooral verzorgd door onze linksbuiten A. Hunnekens en spits B. van Berlo.  Deze druk resulteerde na een aantal minuten in een goal voor Grashoek. De bal kwam via via bij B. van Berlo terecht en deze haalde ook uit maar zijn schot werd gekraakt. De afvallende bal kwam bij A. Hunnekens terecht en deze zorgde al vroeg in de wedstrijd voor de 1-0 voorsprong.  Helaas was de voorsprong van korte duur. Helden liet zien dat ze konden voetballen en Grashoek onder druk konden zetten.  Hierdoor bleef de bal rondhangen rond het strafschopgebied van Sv Grashoek en toen B. van Berlo de bal weg wou werken ging het helaas mis. Hij maakte geen eigen goal maar de bal schoot tussen zijn benen door en kwam in de voeten van een speler van Helden. Deze speler wist ook wel raad met deze bal en zorgde voor de gelijke stand 1-1.

Maar Grashoek liet zich niet kennen en zorgde nog voor de 2-1. Deze voorsprong kwam weer door B. van Berlo en door A. Hunnekens, met dit maal A. Hunnekens als aangever en B. van Berlo als afmaker (scoren kan je dus ook met zwarte schoenen).   Helden kreeg voor rust nog een vrije trap buiten het strafschopgebied waaruit zij de 2-2 zouden maken.  Deze goal zorgde voor de ruststand van 2-2 maar ook voor een discussie over wat nou de beste tactiek is bij een vrije trap, namelijk: wel/geen muur, hoeveel personen etc.

Na rust was er niks meer over van Sv Grashoek en raakte het een beetje in de sfeer van de training van afgelopen vrijdag.  Helden liep snel uit naar een 4-2 voorsprong en de wedstrijd leek gespeeld. Luc Steeghs zorgde ervoor dat Grashoek terug in de wedstrijd kwam tijdens een corner. Luc speelde het spelletje “balletje balletje” en kreeg daardoor een schop van de tegenstander. Natuurlijk gaat Luc dan liggen in het strafschopgebied en dit resulteerde in een penalty voor Grashoek.  D. Gommans schoot deze koelbloedig in en zorgde ervoor dat Grashoek weer hoop kreeg.   Grashoek ging opportunistischer voetballen maar gaf daardoor ook de doodsteek aan zichzelf.  Spelers uit de verdediging gingen verder naar voren voetballen en op het middenveld werden er ook meer risico’s genomen.  Dit resulteerde niet in veel extra kansen maar wel voor kansen aan de Heldense kant. Helden beschikte over meer snelheid in de aanval dan in onze verdediging en liet Grashoek 2x zien wat counteren was.  Grashoek verloor de bal, Helden schoot hem over de verdediging van Grashoek heen en een van de Heldense spelers zorgde voor een goal.  Dit gebeurde ons twee keer met daartussen nog een goal voor Helden. Dit maal kwam deze goal uit een corner waarbij er van dichtbij raak werd geschoten nadat M. van Teeffelen de bal goed uit het doel hield, maar dit was dus niet genoeg.   De eindstand: 3-7.

Enig lichtpuntje deze week was R. van Esseveldt.  Hij liet tijdens zijn rentree zien dat het team nog veel plezier aan hem kan beleven als hij nog fysiek sterker word en iets meer duels aan gaat.  De passen en voorzetten van de linkervoet van R. van Esseveldt kwamen nagenoeg allemaal aan.