WEER 3 PUNTEN VOOR GRASHOEK

Mannen zondag, 1, 5e klasse E

21 februari 2016 14:30

Geffen, J.A. van

Grashoek blijft verbazen. Na een pauze van 2 maanden hebben de geel zwarten de zaken gewoon weer opgepakt zoals ze in december zijn gestopt. Hard werkend en samen de schouders er onder zettend werd tegen een kwalitatief beter Neerkandia weer gewonnen. Grashoek zat grote delen van de wedstrijd flink in de verdrukking maar bleef vechten en heel lang waren de geel zwarten dan ook meer als tevreden met een puntje. Zeker toen Neerkant halverwege de 2e helft een penalty miste bij een 1-1 stand werden de goden bedankt voor de gunstige stemming deze middag. Maar de stemming bij Grashoek werd nog veel beter.  Grashoek had duidelijk het beste bewaard voor het laatste bewaard. In de 87e minuut scoorde invaller Joep Janssen de beslissende 2-1.

Grashoek begon de wedstijd tegen Neerkant dat 1 plaats onder Grashoek stond prima. Met nog geen 3 minuten op de klok was het al 1-0. De teruggekeerde Bas Gloudemans nam de bal sterk aan in het strafschopgebied uit een voorzet van Tim Koch. Ondanks dat Bas omlaag werd getrokken kon hij de bal voldoende richting geven om achter doelman van Zomeren te laten belanden. Neerkant herpakte zich snel en zette Grashoek vast op haar eigen helft. Vooral met individuele acties van met name Gert Swinkels werd Grashoek flink in verlegenheid gebracht. Het overwicht van Neerkant werd echter niet uitgedrukt in echte doelrijpe kansen en al helemaal niet in doelpunten. Vaak strandde de aanvallen op de noeste Grashoek verdediging of was de passing te onzuiver wat ook zeker aan de harde wind lag. Zo hield Grashoek lang stand en bleef het zelfs dreigend op de counter. In de34e minuut stond de Grashoek verdediging echter helemaal verkeer en kon Thijs Mennen vrij op Koen Clephas af gaan die kansloos was op het zuivere schot van de Neerkant aanvaller. Bij deze 1-1 stand bleef het de eerste helft al had het niet veel gescheeld of Ruud Jonker had doel getroffen met een kopbal die uiteindelijk door de lat werd gekeerd.

Na de thee was het weer Neerkant dat het initiatief pakte. Maar weer konden de gasten het vele balbezit niet echt omzetten in uitgespeelde kansen. Grashoek bleef hardnekkig verdedigen en vocht voor iedere meter. Inmiddels had Marco Sijben een prima invalbeurt gemaakt. Marco kwam in de rust in het veld voor de geblesseerde Rick van Oijen. Grashoek had het zwaar in dit eerste deel van de 2e helft en kwam maar moeilijk aan aanvallen toe. Een schot van Leike Cuijpers gekeerd door de Neerkant doelman was op dat moment de enigste aanvallende actie die Grashoek kon laten zien. In de 69e minuut leek het doek helemaal te vallen voor Grashoek toen scheidsrechter van Geffen uit Veghel naar de stip wees toen Gert Swinkels in de 16 meter tegen de grond ging. Deze buitenkans werd door Tom Smits echter gemist. De bal ging over waardoor Grashoek in de wedstijd bleef.

Het leek erop alsof Grashoek genoegen ging nemen met een remise want dat was op dat moment al een hele prestatie. Maar nee hoor. Trainer Brahim Akechtabou bracht nieuwe spirit in de ploeg, voor de moe gestreden Jarno Steeghs en Chris Hunnekens kwamen Stan Hunnekens en Joep Janssen in het veld. Grashoek herpakte zich helemaal en liet in de laatste 10 minuten het beste voetbal van de hele wedstrijd zien. De eerste aanval in die fase werd nog niet beloond maar deze aanval over zeker 5 schijven die Tim Koch voor de Neerkant doelman bracht had zeker een mooie bekroning verdiend maar ging voorlangs. Maar de beloning kwam alsnog een aantal minuten later. Nu stond Neerkant eens onder druk en de jagende Joep Janssen kreeg een onverwacht buitenkansje toen hij zijn linker voet tegen de bal kon zetten en de bal daarna met een mooi boogje in de linker hoek zag belanden. Ietwat gelukkig maar daar maalde niemand om bij Grashoek. En 2 minuten later had het zelfs 3-1 moeten zijn toen wederom een sublieme aanval ditmaal over links door Bas Gloudemans helaas over werd geschoten. Het bleef echter 2-1 waardoor Grashoek met stip stijgt op de ranglijst van de 9e naar de 6e plaats. Als dit team zo voor elkaar blijft werken zit er zeker nog meer in het vat. Wordt waarschijnlijk vervolgd over 2 weken uit tegen Ondo.

Door: John Janssen