Weer puntendeling in Peelderby.

Helenaveen 1 (zon)

Burak Oosterveen
...
Johannes Blenckers (schot)

Mannen zondag, 1, 5e klasse E

26 maart 2016 17:00

Janssen, S.J.M.

Door Piet Spee.

Net als in het vorig seizoen stond na afloop van de Peelderby tussen Helenaveen en Grashoek  een 1-1 stand op het scorebord. Het was geen hoogdravend voetbal wat de toeschouwers op het sportpark De Stikker kregen voorgeschoteld. Beide ploegen wisten weinig uitgespeelde kansen te creëren. Het was ook geen toeval dat beide doelpunten en andere kansrijke situaties ontstonden uit spelhervattingen.  Toch was het allerminst een saaie  pot voetbal. Beide ploegen  legde veel strijd en passie aan de dag. Belangrijke ingrediënten  in deze van  begin tot het eind spannende derby.

Bij Grashoek had trainer Brahim Akechtabou Bas  Maessen bevorderd tot aanvoerder. De 22-jarige kweet zich uitstekend van zijn taak als  steunpunt in het piepjonge verdedigingsblok met veel 17-jarigen. Piepjong was ook de scheidsrechter. De 17-jarige Steve Janssen uit Reuver maakte een volwassen indruk en floot een uitstekende wedstrijd. Op de gele kaarten, voor beide teams elk twee, viel niets aan te merken.

Helenaveen toonde als eerste offensieve drang.  Een vrije trap na twee minuten  kon doelman Koen Clephas  tot corner verwerken. Een heel dikke kans voor de thuisclub na 14 minuten.  Vijf meter voor Koen dook een blauwhemd op. De Grashoekse sluitpost bleef de baas. Na 18 minuten moest de thuisclub doelman Mario van Grunsven handelend optreden  om een dwarrelbal onder controle te brengen. Bij Helenaveen waren het vooral Johannes Blenckers en Jos Schouten die voor gevaar zorgden , vooral bij vrije trappen. In de 26e minuut kwam Marcin Kokoszka op rechts goed door maar zijn voorzet gaat aan iedereen voorbij. Na 35 minuten moet de Peelse doelman in actie komen om een vrije trap tot corner te verwerken. Ook een tweetal schoten van Chris Hunnekens  worden door Mario van Grunsven goed gestopt.  Ruststand 0- 0.

In de tweede helft wordt de wedstrijd na 51 minuten opgebroken. Het is Grashoek dat mag juichen.  Een corner van Leike Cuijpers wordt door de 38-jarige spits Bas Glaudemans ingekopt. 0-1 . Nu hees Helenaveen de stormbal. De geelzwarten werden teruggedrongen op eigen helft. Toch ontstonden hierdoor toch nog een paar aardige kansen, vooral na een goede combinatie tussen Bas en Marcin. Toch was het meest blauw wat als een aanvalsgolf op het doel van Koen afrolde.. In de 69e minuut werd Helenaveen beloond. Een door Max van Horen perfect genomen vrije trap werd door Johannes Blenckers knap verlengt.  Voor Grashoek braken nog zware 20 minuten aan.  Brahim   voerde zijn wissels door. Sjoerd Rijs voor Jarno Steeghs, Erwin Pijnenburg voor Chris Hunnekens en Sil van Sleeuwen voor Marcin Kokoszka.  In de slotfase claimden de blauwhemden een strafschop maar de goed gepositioneerde  scheidsrechter wilde van niets weten.  Marco Sijben  heerste als een veldheer achter zijn jeugdige verdedigingslinie. En mocht er eens een blauwhemd doorglippen dan was er nog altijd doelman Koen. Het bleef 1-1 en kon de derbyparty in de kantine op het sportpark de Stikker beginnen.  Bijna 48 uur later moeten beide ploegen weer aan de bak. Op Paasmaandag speelt Grashoek op De Peelrand tegen Rood Wit '67. Helenaveen moet in Nederweert- Eind aantreden tegen Eindse Boys.