GRASHOEK WINT P&M DERBY

Mannen zondag, 1, 5e klasse E

13 december 2015 14:30

Lenssen, K.

De meest eerlijke uitslag in het duel tussen Grashoek en Egchel was zeker een gelijkspel geweest. Echter de beste ploeg won van het beste elftal en de beste ploeg was Grashoek. Egchel was individueel zeker beter als Grashoek maar voetbal is een teamsport en als je de mouwen opstroopt en er als ploeg voor gaat kun je ook van betere voetballers winnen en dat deed Grashoek afgelopen zondag op een druilerige december zondag op de Peelrand. Joep Janssen was de matchwinnaar voor Grashoek met zijn treffer in de 39e minuut.

Grashoek en Egchel vochten beide om aansluiting te houden. Grashoek met het middenveld en Egchel met de top. Het verschil in kwaliteit was in het eerste halve uur wel te zien want het was vooral aan Grashoek doelman Koen Clephas te danken dat Egchel niet op voorsprong kwam. Egchel kreeg in die periode 3 vette kansen. De eerste in de persoon van Lex Verstappen, die in de 4e minuut al vanaf 7 meter vrij kan uithalen maar Koen Clephas zijn eerste save zag verrichten. 7 minuten later strandde ook Paul Ververgaert op Koen en in de 27e minuut was het Frank Gielen die met een mooi schot probeert de Grashoek doelman te verschansen maar ook hij vond zijn Waterloo op de onverzettelijk Grashoek goalie.                                                                                                              Het was echter zeker niet alleen Egchel dat gevaarlijk was want gaande weg de eerste helft kreeg Grashoek ook zijn mogelijkheden. Bas Maesen kreeg de bal bij een vrije trap van Tim Koch op een serveerbladje aangeleverd bij de tweede paal maar raakte de bal niet goed waardoor Egchel opgelucht kon ademhalen. En in de 37e minuut kroop de Egchel defensie weer door het oog van de naald toen Leike Cuijpers een mooie solo over links afrondde met een puike pass op Tim van Ophoven die vrij kon uithalen. Een Egchel voet zorgde ervoor dat de bal net naast ging ipv tussen de touwen. Twee minuten later was het echter afgelopen met het Egchelse geluk. Tim Koch stuurde Joep Janssen mooi de diepte in waarna Joep zijn directe tegenstander voor kon blijven en vakkundig de weg naar het doel afsneed. Ook doelman Guus Maessen had het nakijken want Joep rondde deze kans klasse af met een onhoudbare schuiver in de linker hoek.

Na de thee ging Egchel natuurlijk meer risico nemen waardoor er aan beide kanten ook weer mogelijkheden ontstonden. Grashoek bleef dreigend en was dicht bij de 2-0 toen Bas Maessen een voorzet van Tim Koch kon doorkoppen maar recht in de handen van Guus Maessen kopte. Aan de andere kant was Bram Kersten nog veel dichter bij een doelpunt voor Egchel maar ook hij kon zijn kopbal niet de juiste richting geven. Koen redde met een reflex waarna de bal bij Frank Gielen kwam die zijn inzet over zag gaan.  De volgende kans was weer aan de andere kant. Leike Cuijpers kon uithalen vanaf de rand 16 meter maar zag zijn schot voorlangs gaan waarna het spel zicht weer snel naar de Grashoek helft verplaatste. In de 66e minuut kregen de Oranjehemden een vette dubbele kans na een voorzet vanaf rechts miste eerst Paul Ververgaert de bal en schot daarna Frank Gielen vanuit een riante positie langs. Grashoek haalde opgelucht adem.                                                                                                                        Daarna was het plotseling afgelopen met de voetbalpret, de directe aanleiding hiervoor was een rode kaart voor Egchel speler Juul Stammen. Juul kreeg in de 72e minuut na een grove charge waarin hij te laat kwam terecht geel van de goed leidende scheidsrechter Lenssen uit Venray. Door daarna volledig zinloos zijn beklag te gaan doen kon hij inrukken met 2x geel  rood en was daarna de angel weg bij Egchel. In het laatste kwartier beperkte Grashoek zich tot consolideren en probeerde Egchel het nog met de moed der wanhoop maar de wanhoop was in dit laatste kwartier bij Egchel groter als de moed. Grashoek won misschien ietwat gelukkig maar een ploeg die hard werkt en ervoor gaat die verdient een beloning en dat was zonder twijfel Grashoek.

Door: John Janssen