Onmachtig Grashoek

Mannen zondag, 1, 5e klasse E

19 april 2015 14:30

Slaats, L.H.H.

Het was gewoon een lekker potje voetbal in de voorjaarszon, met een vriendelijke uitslag van 1-2. Geen grote hoogtepunten of dieptepunten. Binnen en buiten de lijnen viel weinig te zien van de eerder als “derby” gelabelde wedstrijd. Ook de dreiging van degradatie speelde, door de afschaffing van de 6e klasse, voor beide laagvliegers geen rol. De Grashoekse oudgedienden Tim van Ophoven en Luc Steeghs tekenden met hun tomeloze inzet gezamenlijk voor het overgrote deel van de passie die we deze middag voorgeschoteld kregen.

Het duurde tien minuten voordat de wedstrijd op gang kwam. De eerste speldenprik werd uitgedeeld door Neerkandia, voor wie John Geris een knappe voorzet vanaf de rechterkant wat ongelukkig naast kopte. Keeper Koen Clephas ging hier niet helemaal vrijuit. Even later was het aan de andere kant wel raak. Ook hier ging de keeper, Tom Wilms, niet vrijuit. Hij beoordeelde een hoog ingeschoten bal van Rick van Oijen onjuist en werkte deze, via de eigen lat, voor de voeten van de kordaat inlopende Joep Janssen: 0-1. Loon naar werken voor Grashoek, dat al eerder een inzet van Danny Gommans naast zag gaan.

Nog geen zes minuten later was het weer Grashoek, toen Joep Janssen goed doorliep op een pass van Luc Steeghs, naar binnen soleerde en de bal, panklaar voor de afronding, breed legde op Teun Gommans. Laatstgenoemde stond echter tè scherp en de grensrechter vlagde terecht voor buitenspel.
Na dit moment, waarmee Grashoek een gevoelige, misschien wel bepalende, tik had kunnen uitdelen, trok Neerkandia het initiatief langzaam maar zeker naar zich toe, om het niet meer uit handen te geven. In die fase van de eerste helft werden reeds de eerste signalen zichtbaar van de zwakte van Grashoek in de omschakeling, al maakten de groen-witten daar geen gebruik van. Net zo min als dat zij gebruik maakten van de ruimte die steeds vaker vlak buiten de 16 meter van Grashoek te vinden was. Iets waar RKMSV en SSE eerder wel genadeloos van profiteerden.

Vlak voor rust werd de stand terecht gelijkgetrokken door John Geris die een door Luc Steeghs veroorzaakte penalty droog langs Koen Clephas schoot. Dezelfde Geris wist halverwege de tweede helft de bepalende 1-2 ook op het bord te krijgen.
De tweede helft kenmerkte zich verder door het overwicht van de gasten en, misschien nog wel meer, het gebrek aan scherpte in de afronding van hun vele kansen. Het alsnog inbrengen van de buiten de basis gelaten topscorer Joep Lemmen bracht Neerkant ook niet die gewenste vaardigheid.

Hoewel de minimale 1-2 stand daardoor niet helemaal terecht leek, wakkerde het bij Grashoek wèl een vonkje hoop op een beter resultaat aan. Trainer Akechtabou gaf de jonkies op de bank alledrie speeltijd en stuurde aanvoerder Tim van Ophoven naar voren, maar deze laatste moedige krachtsinspanningen konden de verdedigers van Neerkandia niet deren. De wijze waarop de jonge aanvaller Davey Jakobs van Neerkandia in de 92e minuut de laatste kans op 1-3 om zeep hielp, was tekenend voor het gebrek aan koelbloedigheid van de kant van de Brabanders.