Grashoek heeft geen kind aan Helenaveen

Grashoek 2

Helenaveen 2 (zon)

Mannen zondag, 2, 5e klasse 18

6 april 2015 12:15

Door Rick Graus

Vandaag stond de inhaalwedstrijd tegen Helenaveen 2 op het programma. Deze Peelderby stond eigenlijk eerder gepland, maar kon destijds niet doorgaan doordat de selectie van Helenaveen te smal was.

Vooraf werd gevreesd voor een zeer sterk Helenaveen. De gasten hadden namelijk hun voorgaande wedstrijd gewonnen van koploper ZSV uit Zeilberg met 2-0, en er werd ook verwacht dat verschillende spelers van het eerste mee zouden doen. Desondanks was vanaf het eerste fluitsignaal meteen duidelijk wie de betere was, Grashoek namelijk. De geel-zwarten waren veel feller dan de blauw-witten uit de Peel, en hadden eveneens meer kwaliteit op het veld staan. Binnen één minuut werd echter al een tactische wissel doorgevoerd in het veld. Rick Graus ging van de rechtsmidden plek naar voorstopper en Bas Maessen ging daarentegen verder als verdedigende middenvelder. Dit hadden Bart Gommans en Roy van der Sterren uitstekend gezien, want hun hadden eigenlijk verwacht dat Helenaveen zou starten met een veel sterkere spits. Dit bleek echter niet het geval, waardoor Graus zijn mannetje wel zou staan tegen zijn directe tegenstander. Ook had Joep Philipsen hierdoor meer vrij spel op het middenveld om het spel te kunnen regisseren met Maessen in zijn rug. Hierna was de eerste echte kans voor Grashoek; uit een uitstekende vrije trap van van der Sterren kopte Puk van Oijen de 1-0 uitstekend binnen. Zo’n tien minuten later viel de 2-0. Na een uitstekende bal binnendoor van Bas Maessen op de volledig vrijstaande Erwin Pijnenburg kon hij eenvoudig van Oijen aanspelen, die de bal zo voor het intikken had.

Na rust eigenlijk hetzelfde spelbeeld, Grashoek kon veel meer druk uitoefenen op haar tegenstander en kon ook veel meer kwaliteit brengen. Dit resulteerde in de 3-0 van Pijnenburg. Na een prachtig een-tweetje op de middenlijn tussen Pijnenburg en van Oijen kon Pijnenburg alleen op de keeper aflopen, waarbij hij de bal vervolgens schitterend over de keeper wipte. Hierna golfde het spel heen en weer. Grashoek kreeg nog genoeg kansen op de score uit te breiden (o.a. een gemiste penalty van van Oijen) maar ook Helenaveen kreeg zat kansen om terug te komen in de wedstrijd, ware het niet dat de uit Helenaveen afkomstige keeper van Grashoek Maarten van Teeffelen uitstekend stond te keepen. Des te zuurder voor hem was het dat niet een speler van Helenaveen scoorde bij hem, maar een teamgenoot. Een voorzet vanaf de rechterkant werd werkelijk prachtig binnen gekopt door teamgenoot Martijn Maessen, die natuurlijk niet die intentie had maar de bal wilde wegkoppen; 3-1. Ondanks deze goal werden de geel-zwarten niet van hun stuk geslagen, en bleven ze jacht maken op meer. Dit kwam ook uiteindelijk in de persoon van Daan van Bemmel, waarmee hij zorgde voor de 4-1. Hierbij bleef het ook uiteindelijk, echter had de score veel hoger kunnen oplopen, ware het niet dat Pijnenburg, van der Sterren en van Oijen hun vizieren meermaals niet op scherp hadden staan. Grashoek moest de wedstrijd nog zelfs met tien man uitspelen doordat van Oijen zo dom was om een tegenstander na te trappen, waarna hij terecht de rode kaart ontving van de scheidsrechter. Echter hing dit al langer in de lucht want de scheidsrechter had van Oijen al meerdere keren gewaarschuwd voor dergelijk gedrag. Bart Gommans en Roy van der Sterren vonden het echter niet nodig om in te grijpen en dit zodoende te voorkomen, een onverstandige zet dus. Een kleine smet op een verder vrij sportieve derby.

Volgende week volgt de laatste uitwedstrijd van het seizoen, tegen Olympia Boys 2 om 11:30 uur in Ommel.