Schandalige vertoning Grashoek 2 lijdt tot 5-2 nederlaag

Mannen zondag, 2, 5e klasse 18

9 november 2014 11:30

Door Rick Graus

Vandaag reisde vele van het team van Grashoek 2 voor de eerste keer naar Sportpark de Smeltkroes voor de uitwedstrijd tegen Liessel 3. Eenmaal aangekomen bij dit sportpark kwam coach Bart Gommans erachter dat ze een speler misten, Stan Hunnekens bleek absent te zijn. De reden? Dat is tot op heden nog steeds niet bekend. Vandaar dat de ‘Bulles van de week’ titel deze week naar Hunnekens zal gaan. De ervaren Ruud Boots mocht zich deze zondag bij het eerste gaan melden, en Rens van Heugten haakte vroegtijdig af in de warming-up wegens een gekneusde teen die hij al eerder had opgelopen maar desondanks toch wilde proberen of hij kon spelen. Al eerder was bekend dat Rick Graus eveneens niet mee zal doen wegens een gekneusde rib die hij tijdens de match tegen Someren 6 had opgelopen. Hiertegenover stond wel de terugkeer van Dennis Jacobs en Ruud van Oijen. Andy Hunnekens nam vandaag ook zijn vertrouwde plek als linksback weer in, want de van het derde overgekomen Luuk Houben nam vandaag de plek onder de lat in. Dit betekende alweer de vierde (van Teeffelen, Graus, Hunnekens en Houben) verschillende doelman van het nog prille seizoen. Ook was er vandaag gekozen voor Danny Gommans in de spits te poseren. Hij zou dan als een echt aanspeelpunt moeten fungeren, wat hij uitstekend zou kunnen met z’n grote lichaam.

Eenmaal begonnen aan de wedstrijd was de eerste grote kans voor Grashoek. In de 8e minuut was het spits Gommans die in een duel met de keeper waarin beide voor de bal gingen er als de gelukkige uitkwam, maar daarna de bal net naast het doel schoot. Zo’n tien minuten later was het wel raak aan de andere kant, een schuiver in de korte hoek van zo’n 18 meter; 1-0. Voorin bij Grashoek leek Puk van Oijen niet echt geïnspireerd te zijn, hij toonde een heel nonchalante houding en speelde zeer slecht. Dit was te wijten aan zijn zeer korte nacht van een uur of vier. Echter was het juist hij die in de 23e minuut een uitstekende kans kreeg op de gelijkmaker. Na een uitstekende pass van Wouter van der Sterren waarmee hij Puk van Oijen alleen op de keeper zette kon Puk van Oijen deze kans niet afmaken en stuitte hij op het uitgestoken been van de doelman. In de 37e minuut was het weer Liessel die zijn kansen wel benutte, een opkomende man van Liessel schoot de bal eenvoudig naast de uitkomende Houben; 2-0. Grashoek had zéér veel moeite om de bal meer dan drie keer achtereen aan een medespeler te geven en dit zorgde voor veel frustratie onderling.

In de rust kwam Erwin Pijnenburg voor Puk van Oijen, en Twan Hunnekens voor Daan van Bemmel in het veld. Ook wisselde aanvoerder en laatste man Dennis Jacobs met controlerende middenvelder Joep Philipsen van positie, een keuze die later niet goed uitpakte. Maar op dat moment werd deze keuze gemaakt met het idee om meer controle op het middenveld te creëren doordat Jacobs zich niet zo snel liet overlopen. In de 52e minuut viel inmiddels alweer de 3-0, en in de 65e minuut viel de 4-0. Twee vrije trappen vanaf zo’n 20 meter vanaf de goal, bij de eerste ging keeper Houben niet geheel vrijuit en bij de tweede stond de muur zeer zwak en ging de bal gewoon in de korte hoek naast de muur. Inmiddels liep de frustratie op het veld hoger op. Randzaken, zoals het slechte veld of de scheidsrechter, werden hoofdzaken. Vooral Wouter van der Sterren ergerde zich mateloos aan de scheids en aan sommige medespelers terwijl hij beter naar zichzelf had kunnen kijken. Er was ook bij velen totaal geen inzet en beleving en hierdoor speelde bijna iedereen ver onder de maat. Enig lichtpuntje vandaag was voorstopper Ruud van Oijen. Hij toonde zoals bijna altijd wel inzet en beleving, en als hij niet in het veld stond had de score nog veel hoger opgelopen. Maar ook Ruud van Oijen kon zijn beleving niet overdragen aan de rest van het team. Desondanks was het in de 75e minuut wel Grashoek dat scoorde, Gommans lobde de bal uitstekende over de keeper na een prima pass van van der Sterren; 4-1. Vier minuten later was het echter weer Liessel dat scoorde. Vanaf het middenveld kon rukte een speler flink op, eerst won hij heel eenvoudig een duel van Philipsen bijna op de middenlijn en daarna passeerde hij nog twee man waarna hij eenvoudig keeper Houben in een één-op-één duel verschalkte; 5-1. In de 85e minuut was het geheel tegen de verhouding echter weer Grashoek dat enigszins de eer redde door de 5-2 te maken. Van der Sterren stuurde Pijnenburg diep waarna de keeper van Liessel ver buiten zijn strafschop gebied kwam en een duel om de bal verloor met Pijnenburg, waarna hij vanaf een meter of 35 de bal in het lege doel kon schieten. 5-2 dus voor Liessel, maar Grashoek had geluk dat de score niet hoger was uitgevallen aangezien Liessel nog een paar uitstekende kansen niet benutte. Grashoek speelde schandalig slecht en mag dit alles gaan overdenken want de eerstvolgende wedstrijd zal pas plaatsvinden op zondag 23 november, aangezien er volgende week een beker/inhaal programma zal zijn.