"Wear of gen wear, weej speule vanmerge wir in Near"kant...

Neerkandia 2

Grashoek 4

5 november 2023 11:00

Sportpark de Moostdijk
Moostdijk 4
5758PV
NEERKANT
tel. 077-4662742

Zondag 5 "November". Neet twelf oor in Venlo, mer elluf oor in Nirkant. En dat is in het eerste weekend van november eigenlijk altijd veel te vroeg. Het zal menig fan met een Limburgs hart niet ontgaan zijn; het weekend van de slotconcerten van Rowwen Hèze stond weer voor de deur. En ik kan u vertellen dat is pas echt topsport!

Waar het op het voetbalveld na 90 minuten klaar is met het harde werken, is het daar echt dik 5 uur lang "Dansen", "Vechte Valle en Opstaon", en "Van drinken krijg je dorst". Hoewel menig speler op de day after dan ook vaak een zwaar hoofd heeft van alle drank en het springen, brengt de zondag na Rowwen Hèze vaak mooie wedstrijden, maar ook mooie momenten langs de zijlijn mee. Het enige probleem deze "Zondag in het Zuiden"; er moest aangetreden worden tegen koploper Neerkant 2. En die Brabantse mannen zijn weer niet zo van die Limburgse muziek en waarschijnlijk topfit.

Maar goed, nadat een enkeling te laat was aangekomen bij Leanzo, konden de zware koppen  vertrekken naar het Brabantse Laand.

Daar moest natuurlijk eerst eens even de schade van de avond van tevoren bekeken worden. Zo was het Ruudje die door de stift als non-binair door het leven kon, Bart zijn beste Ryan Babel weer eens uit de kast had getoverd, en Job van Mullekom die echt nog even bij "Dn Duvel" in de vagevuren had doorgebracht. Niet zo gek dat de buschauffeur hem in eerste instantie wilde weigeren met zijn kreeftachtige tinten.

Tijdens de warming-up werd echt duidelijk dat het feestje de nodige schade had achter gelaten; menig speler voelde zich ziek, zwak of misselijk... Gelukkig genoeg waren er ook nog een aantal polen mee afgereisd die ons konden versterken (alhoewel had Damian ook een enorme kater), misschien moet het verslag ook wel in het Pools. Zouden die hier ook zo dom om lachen of zouden ze mijn humor niet begrijpen? Stof tot denken!

Goed, desondanks alles moest er toch begonnen worden; "Voorwaartsch, en met "De Neus Umhoeg" vol gas!

En dat begon eigenlijk heel goed. Het was namelijk Grashoek, dat tot verbazing van velen, de touwtjes in handen nam. Er werd goed gevoetbald en ook aanvallend waren er kansen. Dat het Neerkant was dat als eerste gevaarlijk zou worden, deed daar eigenlijk niet aan af. De bal werd weliswaar in de 22e minuut door de lat uit het doel gehouden, maar het was Grashoek dat constant gevaarlijker was.

Dat leidde in de 27e minuut dan ook tot een uitbraak waarbij de Neerkantse verdediging het nodig vond om aan de noodrem te trekken; PENALTY! Het perfecte moment om op voorsprong te komen en de koploper van de competitie een hak te zetten. Bart kon aanleggen, en.... miste. Hij wist net in de hoek te schieten waar de keeper al dik anderhalve minuut naar onderweg was. Een moment om snel te "Vergeate".

Waar je normaal nu zou denken dat het mis zou gaan; herpakten de "Mannen van staal" zich goed. Grashoek bleef de betere ploeg! In de 30e minuut was het Sil die de lat wist te raken en Roelie die in de 38e minuut een intikker rakelings langs wist te schieten.

Tijdens de rust was wel duidelijk: er liggen kansen en er hoeft absoluut niet verloren te worden, we hadden zelfs dik voor kunnen staan. Alhoewel dat denk ik; we zaten binnen namelijk de tostiburger te reviewen. Al met al 5/10! Maar goed, snel terug "De wei in"!

En na de rust was het niet veel anders. Achterin werd alles goed dichtgehouden, op het middenveld werd ruimte gecreëerd, en voorin konden de Polen (en Sil) de Neerkantse verdediging aan het zweten houden. Hoewel de doelpunten niet meer voor het oprapen lagen, was de boodschap van trainer Piet wel duidelijk; "Blieve loepe" dan komt het goed!

En over het vervolg kan ik heel simpel zijn. Zowel Neerkant als Grashoek kregen het nog een aantal keren benauwd voor het doel, maar er konden uiteindelijk geen doelpunten gemaakt worden. Mede door het verdedigende werk van Roel van Ophoven, die alweer zo lekker (tot bloedens aan toe) speelde dat hij een FIFA In Form kaartje heeft gekregen hield het achterin bij Grashoek dicht.

De wedstrijd zou 0-0 eindigen. Waar menig "supporter" ons al ten dode had opgeschreven en op een nulletje of acht gerekend had, had het harde werk ze ongelijk bewezen. Grashoek 4 had een puntje bij koploper Neerkant te pakken; een prestatie waar we best trots op mogen zijn!

Tijd om terug te gaan naar het oh zo mooie "Limburg", daar waar je tenminste nog "Bestel mar" kunt roepen i.p.v. "wil je mij ook een biertje bestellen". Daar waar het goudgele "Leidingwater" in Leanzo nog lang kon vloeien werd het weer een mooie middag! Het perfecte weekend weer mooi afgesloten. Volgende week zondag nemen we het op sportpark de Peelrand op tegen Ospel 5, hopelijk tot dan!

Eikel vd week: Bartje, voor het missen van de penalty!

PS de fotos van de volgekleurde spelers staan op insta!