Grashoek stunt in Helden derby..

Helden 1 (zon)

Joep Lenders
Sef Arts (kopbal)
Gilian De Bruijn
Mike van Lier
Freek Kessels

19 november 2023 14:30

G.J. Linke

Sportpark Kerkeböske
Kloosterstraat 14 A
5988CK
HELDEN

Door Piet Spee.

Bekeken met een realistische blik mochten de kansen  voor Grashoek  tegen Helden op het sportpark Kerkeböske niet hoog worden aangeslagen. Voor het  blauwwitte team  van trainer Björn Vondenhoff viel er veel te winnen. Zijn team had zich in pole position voor de 1e periodetitel gespeeld.. Om die te winnen moest alleen nog het team van trainer Jonn Smedts aan de kant worden gezet. Op de ranglijst was het verschil aanzienlijk. Helden had al vier keer een wedstrijd gewonnen, terwijl Grashoek slechts een keer als winnaar van het veld was gegaan. De talrijke opgekomen supporters van Helden gingen daar ook in geloven zelfs meer als de spelers zou later blijken. Scheidsrechter was Giel Linke uit Maastricht. Hij had de handen vol aan deze derby maar liet ze niet ontsporen.  Onder een druilige herfstregen werd af getrapt.  Beide teams gingen op zoek naar ritme. Het resulteerde in vrije trap voor beide partijen op een goede plek. De uitvoering bleef beneden maat. Pech voor Helden dat al na 12 minuten  wegens een hamstringblessure Stan van Berlo moest vervangen door Mike van Lier.  Er kwam vuur in de wedstrijd. Scheidsrechter Linke werd gevorderd toen na 18 minuten plotseling de vlam in de pan sloeg.   Hier was Ivan Muchak bij betrokken met een overtreding op het randje. De Oekraïner en een Helden speler kregen geel. In het doel van Grashoek regeerde Koen Clephas. Had een uitstekende kijk op hoge ballen waardoor de geelzwarten vrij gemakkelijk overeind bleven en zelf op avondtuur gingen naar de Heldense helft.  En na 30 minuten werden de Grashoekse supporters blij verrast.  Aan de linkerkant ging Wiktor Przybek met de bal aan de haal  en bracht deze midden in het Heldense doel waar Adrian Marian Oczkowski hem over de lijn frommelde.0-1. Na dit vreugdevolle moment  diende zich even later in de 36e minuut een tegenslag aan . Ivan Muchak haalde zich zijn tweede gele kaart af en Grashoek stond met 10 man met nog meer dan de helft van de wedstrijd voor de boeg. Het pleit voor de geelzwarten dat ze niet van de kook raakte maar toch niet konden verhinderen  dat al snel 38e minuut Sef Arts de gelijkmaker achter Koen kopte.1-1. Dit werd ook de ruststand. Voor Helden niet voldoende. Voor een prijs  moest worden gewonnen. Maar het tiental  van Grashoek was niet van plan zich zo maar van de mat laten spelen. En hoe langer succes uitbleef hoe gejaagder de aanval van de blauwen te werk gingen. Vaak moest Koen ingrijpen zonder grote reddingen te hoeven verrichten. Tot in de 83e minuut. Een Grashoeker beroerde binnen de 16 meter de bal met de hand.  Strafschop. Dit was voor het naar de periodetitel snakkende Helden de kans. Tot ontzetting voor allen die de blauwwitten een warm hard toedroegen pakt Koen de zwak ingeschoten bal. Met leeuwenmoed verdedigde Grashoek dit  ene bonuspunt en klonk het eindsignaal van scheidsrechter Linke als feestmuziek in de oren. De volgende zondag krijgt Grashoek met Meterik weer te maken met een zware tegenstander die de komende donderdagavond  met het winnen van een inhaalwedstrijd nu zomaar de 1e periodetitel kan winnen..