Sparta ’18 3 schiet bekerdroom Grashoek 2 aan diggelen

Mannen, 2, Groep 3 34

7 september 2014 12:00

Door Rick Graus

Na twee overwinningen op een rij in de poule kwam Grashoek 2 vol goede moed naar Sportpark ’t Spansel. Daar had Grashoek ook alle reden toe, want zelfs als Grashoek met twee doelpunten verschil zou verliezen zou het waarschijnlijk, afhankelijk van de uitslag in het duel SJVV 3 – Helenaveen 2, nog door gaan naar de volgende ronde. Deze goede hoop bleek echter al snel niets te betekenen. De thuisploeg begon uitstekend aan de wedstrijd en zette Grashoek al snel onder druk. Al vroeg werd duidelijk dat het een heel lastige pot zal gaan worden voor de geel-zwarten. Sparta ’18 3 bleek simpel weg kwalitatief beter en feller dat de gasten. Dit resulteerde al vroeg in de 1-0 voor Sparta ’18, niet veel later volgde ook de 2-0, beiden doordat er vanuit het middenveld te veel mensen opgerukt kwamen, niet werden gevolgd en zodoende eenvoudig van het overtal gebruik werd gemaakt door Sparta ‘18. Hierna was het Wouter van der Sterren die met een prachtig afstandsschot op de lat voor het eerste echte gevaar zorgde. Zo’n vijf minuten voor rust ging Rik Teeuwen in de fout door een niet/slecht weggewerkte voorzet, hierdoor kon zijn directe tegenstander zo de bal overnemen en was keeper Maarten van Teeffelen in een één op één duel kansloos; 3-0.  Ondertussen probeerde Grashoek steeds maar weer met de lange bal de spitsen Twan Hunnekens of Erwin Pijnenburg te bereiken, maar telkens werd hierin gefaald. Behalve één minuut voor rust, dit keer kwam een diepe bal van Danny Gommans uitstekend bij Ruud van Oijen terecht en wist hij deze aanval prima uit te spelen met Pijnenburg waardoor deze de bal alleen in de goal hoefde te tikken; 3-1.

Hierdoor kregen de gasten weer wat moed, wat ook resulteerde in een uitstekend begin van de tweede helft. Grashoek was de betere van de twee het eerste kwartier en had het meeste balbezit. Echter was het van der Sterren die met een knullige terugspeelbal er zomaar voor zorgde dat de spits van Sparta ’18 de bal kon onderscheppen en alleen op keeper van Teeffelen af kon gaan, waarna hij het koelbloedig afmaakte; 4-1. Hierna kreeg van der Sterren de mogelijkheid om zich te revancheren, maar in een één op één duel met de keeper schoot hij naast nadat hij eerst de keeper had gepasseerd. Hierdoor zakte de hoop steeds verder in de schoenen van de Grashoekse voetballers. Maar alsof dat al niet erg genoeg was ging Rick Graus weer eens te ver, nadat hij weer eens werd gepasseerd door zijn directe tegenstander trapte hij hem na. Hij werd, tot ieders verbazing, niet door de scheidsrechter uit het veld gestuurd. Misschien dat coach Bart Gommans hem tegen zichzelf in bescherming had moeten nemen door hem te wisselen, want na deze trap zat hij niet meer in zijn spel. Dit bleek ook wanneer hij een diepe bal verkeerd inschatte en over de bal heen trapte, hierdoor kon Sparta ’18 eenvoudig de 5-1 maken en was de wedstrijd over. Spits Pijnenburg zei het al later na de wedstrijd; ‘Bij de 4-1 hadden we nog wel kunnen scoren, alleen na die fout van Graus was het over’. Helaas, weer geen ronde verder in de beker. Maar hierdoor heeft Grashoek wel een rustdag meer.

De eerste competitiematch is komende zondag (14 september) om 12:00 uur in Helmond tegen Mierlo Hout 7.