Grashoek 2 wint derby van Helenaveen 2

Mannen, 2, Groep 3 34

31 augustus 2014 11:00

Door Rick Graus

Vandaag om 11:00 uur stond de eerste derby van het seizoen op het programma, en wel in en tegen Helenaveen 2. Later in de competitie zal er nog twee maal tegen Helenaveen worden gevoetbald, maar dit keer eerst voor de beker. Aangezien Grashoek 2 vorige week zich van zijn goede kant toonde door SJVV 3 eenvoudig te verslaan, wilde het vandaag ook weer winnen om voor het eerst sinds jaren door te stromen naar de tweede ronde van de beker.

Hierdoor begon Grashoek uitstekend aan de wedstrijd. Binnen zo’n halfuur gaf het scorebord al een 0-3 tussenstand aan. Grashoek 2 dus op rozen na doelpunten van sterspeler Erwin Pijnenburg, Ruud van Oijen en Teun Gommans met zijn eerste doelpunt voor S.V. Grashoek. Nadat Grashoek 1 gisteren in de andere derby tegen Koningslust 1 (3-1 winst voor Koningslust) geen potten kon breken en geen beleving toonde, liet Grashoek 2 zien hoe het wel moet in een derby. De geel-zwarte toonde inzet en beleving en haalde zodoende met geweldig voetbal de rust. Hierbij mocht Helenaveen nog blij zijn dat het bij 0-3 bleef, hoewel doelman Maarten van Teeffelen één keer met een uitstekende reflex ervoor zorgde dat ook het Grashoekse doel schoon bleef.

Na de thee een ander Grashoek. De waardeloos spelende Wouter van der Sterren, die geen centimeter te veel liep waardoor o.a. Gommans zich te pleuris liep, werd vervangen door Thom van Mullekom, die prima inviel en toonde wel te willen werken voor het team. Ook maakten Puk van Oijen en Joep Philipsen hun eerste meters van het seizoen. Beiden ietwat ongelukkig, maar toch aanwezig. Van Oijen hielp een aantal prima kansen om zeep doordat hij buitenspel stond, en Philipsen kreeg niet vaak genoeg de bal van medespelers waardoor hij zich niet echt kon laten gelden. Wel kreeg hij, nadat hij naar adem moest happen omdat hij onderuit werd gehaald op de rand zestien, een vrije trap op een prima locatie. Hij ging eiste de bal zelf op, maar dat had hij beter niet kunnen doen want hij kreeg de lachers op z’n hand toen hij de bal finaal over schoot. Helenaveen kreeg in de tussentijd meer grip op de wedstrijd en probeerde terug te komen door meer druk te gaan zetten op haar tegenstander. Hierdoor creëerde ze een paar goede kansen, maar keeper van Teeffelen stond goed op te letten en kon hierdoor met een sliding voorkomen dat een doorgebroken speler van Helenaveen kon scoren. Uiteindelijk kon Grashoek echter toch niet voorkomen dat Helenaveen zou gaan scoren. Net voor tijd kwam Helenaveen er met een counter goed uit. Doordat Philipsen niet met zijn man meeliep kwam een bal van de linkerkant bij de opkomende spits van Helenaveen terecht waarna deze van Teeffelen kansloos liet en de eer voor de Peel redde door de 1-3 te scoren. Bijna direct hierna floot de scheidsrechter af voor weer een mooie editie van deze derby.

Door deze overwinning mag Grashoek 2 uitkijken naar de volgende ronde in de beker. Want doordat SJVV 3 van Sparta ’18 3 won met 3-1 gaat Grashoek aan kop in de poule met zes punten tegenover drie punten van SJVV en Sparta ’18 en nul punten van Helenaveen. Ook heeft Grashoek een aanzienlijk beter doelsaldo (+5) tegenover Sparta ’18 (0) en SJVV (-1). Hierdoor kan Grashoek het eigenlijk bijna niet meer uit handen gooien. De beslissende wedstrijd tegen Sparta ’18 3 wordt komende zondag om 12:00 uur in Sevenum gespeeld.