Derby om laatste plek kent twee gezichten

Panningen 6 (zon)

10 april 2022 11:00

M Hendricks

Sportpark Panningen-Noord
Wilhelminastraat 11
5981XW
PANNINGEN
tel. 077-3074394

9:45 op een zonnige zondagochtend in Grashoek; tijd om aan te fietsen richting Panningen. Er staat namelijk een belangrijke wedstrijd op het programma; de strijd om de laatste plek. Grashoek 3 met 7 punten zou vandaag MOETEN winnen om Panningen 6, met (op dat moment) 9 punten in te halen!

De zaterdagavond zou deze keer geen obstakel moeten zijn, de kelen werden weliswaar goed gesmeerd in Dotje en Ramones, maar het was de zondagochtend die voor sommigen slaapproblemen zou opleveren. De F1 race in Australië zou namelijk al om 7 uur 's ochtends van start gaan. Het zorgde er misschien dan wel juist voor dat iedereen deze keer op tijd zou zijn.

Met de laatste wedstrijd tegen Panningen in het achterhoofd, waarin een 0-3 achterstand nog omgebogen kon worden in een 4-3 overwinning, kon de fietscaravaan met daarin Rick Essev voorop met de muziek vertrekken richting Kepèl!

Eenmaal in Kèpel aangekomen een aantal bevindingen. Bart is nog steeds in de wolken van John Tana, wat hem op zijn beurt weer geen geschikte DJ maakte (laat eens een nummer staan joh!) én het veld mocht wel eens een keertje gemaaid worden. Sil gaf correct aan; daar kun je godverdomme een hoop hooi van maken. Toch viel daar tijdens de warming-up niet zo veel van te werken. Tijdens het afwerken werden voor het eerst meer ballen geraakt dan gemist, en vielen er zelfs een aantal mooie doelpunten te bewonderen.

Na de warming-up was het dan écht tijd. Om 11.00 kepèlse tijd kon de Grashoekse oorlogsmachine aftrappen. En oorlog zou er gevoerd worden. Het was Sil die al snel het publiek wist te verblijden met zijn strijdkreten als A MAN. Waarop de tegenstander hem uit pure angst maar tot stadionspeaker benoemde.

Het eerste kwartier was vooral een kwartier waar beide ploegen elkaars kwaliteiten een beetje aan het aftasten waren. Een klein kansje hier en daar, mooi samenspel, verder niets bijzonders. Maar toen, de verdomde 16e minuut; de Panningse ploeg was begonnen aan een aanval. Toen die aanval een metertje of 20 van het doel kwam, kreeg Bart kortsluiting. Hij wilde ingrijpen door een tegenstander van achter tegen de enkeltjes aan te tikken.

Het fluitsignaal klok, een vrije trap werd gegeven, en Bart, die kreeg een (misschien wat snel gegeven) gele kaart. De muur werd door keeper Tom neergezet, maar het mocht niet baten. De vrije trap werd goed de kruising ingeschoten; 1-0 voor Panningen.

Grashoek kon weer achter de feiten aan en er zou alles gegeven moeten worden om het speelveld weer gelijk te trekken. Dat gebeurde ook! Er werd steeds beter gevoetbald, wat op zijn beurt weer leidde tot een aantal goede kanssen. Helaas kon de Grashoekse aanval met daarin Brian, Tim en Job niet scoren. Het werd bijna nog veel erger nadat onze eigen Van Dijk, Roel in de 39e minuut nog net aan een gele kaart wist te ontsnappen, we konden gelukkig met 11 man verder.

Waar Grashoek nu al even duidelijk de betere ploeg was, was het Panningen dat weer zou scoren. Een vrije trap in de 42e minuut bellande achter de Grashoekse verdediging. Zowel de Grashoekse verdediging en keeper Tom grepen niet in, en de 2-0 kon ingekopt worden. Een echte "kutgoal" tegen, maar Panningen nu wel op 2-0 voor.

Tijd voor Rust. Met daarin het besef, ja we staan weer achter, maar we voetballen niet slecht, ook wij kunnen met geluk een bal erin knallen. Daarvoor werden nieuwe wapens als Sjoedje en Thom dan ook ingebracht om de oorlogsmachine aan te versterken. Maar, ook belangrijk te vermelden; de Kepèlse thee was heerlijk, een 10/10!

In de eerste twintig minuten van de tweede helft werd dan ook weer lekker gebald. Jordi wist een aantal mooie acties en bewegingen te maken die deden denken aan de hoogtijden van spelers als Cruijf en Maradona. Moest menig speler van ons dit nadoen zouden er vast en zeker een aantal enkelbanden sneuvelen. Magician Sjoedje wist een paar keer gevaarlijk voor de goal te komen en ook onze eigen Steven Gerrard, Tim wist nog een aantal keel gevaarlijk te zijn.

Helaas weer geen doelpunten. En de resterende minuten van de 2e helft die volgden wist Grashoek 3 niet veel meer te creëren. De Grashoekse verdediging had alles potdicht, maar tot echte gevaarlijke kansen wisten de aanvallers aan de andere kant niet meer te komen, zelfs niet toen ook Panningen nog een gele kaart wist bij te schrijven na een mooie duikshow van Luuk. Eindstand; 2-0.

Tijd om ons verlies te pakken, te douchen (in de daar WEL heerlijk warme douches, ook daarvoor 10/10 in Panningen!) en de kantine in te duiken. De huifkartocht ging helaas niet door, maar dat werd dik en dubbel goedgemaakt.

In de kantine werd het verdriet al snel weggedronken en samen met Panningen al gesproken over een vriendschappelijke beslissende wedstrijd. We hebben beiden namelijk 1x gewonnen. Wie is dus de betere partij?? Met een vat bier als prijs, zal er vast wel een keer een potje gebald kunnen worden!

De middag die volgde is met geen pen te beschrijven. Het begon ermee dat biertje na biertje verslonden werd. Vervolgens moesten ook de Pitchers eraan geloven. Pitcher na pitcher vloog over de tafel heen, hitje na hitje klonk uit de boxen, en rondje na rondje werd gegeven. Er stond op de planning om nog naar Tommies te verkassen, maar tegen die tijd waren velen al gesneuveld, waardoor slechts nog maar een handjevol spelers te vinden was. Had deze middag de Derby tegen Beringe overtroffen? Dat weet ik niet zeker meer, maar aan de kater te voelen, was het weer veel te gezellig met heul veul bier!

Het voetbal mocht klote zijn, maar de middag die volgde maakte veel goed. Volgende week maandag treden we op tweede paasdag aan tegen Helden 6, hopelijk dan meer succes!

Eikel van de week: Bartje, voor het pakken van de gele kaart en daarmee veroorzaken van de 1-0.

Screenshot_20220411-144033_Gallery.jpg