Taai verzet en mooie goals

ST Koningslust/Grashoek JO19-1

ST Sparta'18/Kronenberg JO19-3

Job Janssen (intikker)
Vinnie Peeters (scrimmage)
Job Janssen (kopbal)
Job Janssen (schot)
...

15 september 2018 15:00

Wouter Coolen

Net als vorige week dicteerde onze JO19 de wedstrijd. Het voetbal werd grotendeels op de helft van de tegenstander gespeeld. Maar waar in Panningen de bal nog 11 maal in het net viel, bleef de telller vandaag staan op 4.

Koningslust/Grashoek speelde ook vandaag vanaf het eerste moment energiek en hield het tempo hoog. Door dit voetballende overwicht kreeg Sparta nauwelijks de kans om onder de druk uit te komen. Kort voor tijd maakten ze de eretreffer door een splijtende counter midden door onze defensie feilloos af te ronden. Een beloning voor het harde werken van de rood-witten en een signaal voor onze jongens om de concentratie in alle linies de gehele wedstrijd vast te houden.

Dat de teller op 4 bleef steken was eerlijk gezegd beneden de verwachtingen. Gezien de eerdere uitslagen leek deze ploeg een makkelijke prooi. Onderschatting lag op de loer.

Het scenario was gelijk aan die van vorige week, alleen de laatste verdedigingslinie bleek niet te kraken. Het was zeer vol in het strafschopgebied waar de verdedigers scherp en alert waren en onze voorhoede zéér kort hielden. Daarachter stond de uit de senioren ingevlogen keeper, een taaie sluitpost. Om hiertegen te scoren moest dus het onderste uit de kan worden gehaald en, gezien de verdere krachtverhoudingen, vooral ook met geduld, rust en discipline worden gespeeld.

Nadat eerst een paar goede aanvallen niet konden worden beloond met een doelpunt, was de openingsgoal, in de 17e minuut, om te smullen: Harmen stuurde aan de rechterflank Jim de diepte in. Vanaf de achterlijn gaf Jim vervolgens een beheerste strakke pass op de slim inlopende Job. Een aanval uit het boekje, met een doelpunt als kroon.

De uitstekende keeper van Sparta deed wat hij kon, maar kon de tweede tegengoal niet voorkomen toen hij de inzet van Vinnie uit de kluts over hem zag zeilen.

Met deze stand en de opgedane ervaringen werd de rust ingegaan. In de kleedkamer werd gehamerd op het creëren en het gebruiken van de ruimte, want dáár lag de sleutel waarmee de defensie kon worden opengebroken. De bal moest het werk doen. Het lijken clichés maar deze oude vuistregels worden nog steeds in herinnering gebracht.

In de tweede helft werden de technische en tactische adviezen van de leiders beter in de praktijk gebracht, maar er sloop ook een zekere moedeloosheid in de ploeg, gevoed door de eindeloze herhaling van afgeslagen aanvallen, gevolgd door de lange bal vanuit de Sparta-verdediging... en weer terug. Het truukje om bij balverlies zélf snel terug te trekken (zodat de tegenstander verleid wordt het spel van achteruit op te bouwen), werkte maar even. Het leidde nog wel tot de derde goal, waarbij Harmen op aangeven van Niek de achterlijn haalde en voorzette op de vrijstaande Job. De bal werd feilloos ingekopt, de keeper keek er kansloos naar. Het was weer een prachtige goal, waarbij door loopacties langs de lijn de ruimte werd gecreëerd, de juiste pass en de juiste voorzet werden gegeven en als slotstuk technisch vaardig werd afgemaakt.

Twintig minuten later was het weer Job, die op aangeven van Harmen de trekker mocht overhalen.

Sparta maakte vlak daarna de eerdergenoemde tegengoal en ik denk dat iedereen wel tevreden was dat scheidsrechter Wouter niet te veel tijd bijtelde.

Vanaf deze plaats willen we Sparta bedanken dat wij deze thuiswedstrijd op hun veld mochten afwerken.

Hiermee zijn uit de eerste twee bekerwedstrijden zes punten vergaard. De laatste tegenstander van deze reeks, Helden, zit met een iets beter doelsaldo op een iets comfortabeler positie. De nog te spelen onderlinge wedstrijd gaat dus uitmaken wie er de vierde ronde van het bekertoernooi bereikt.

Volgende week gaat de competitie van start. Het is een kleine poule met zes teams zodat we iedereen twee keer ontmoeten. Dat heeft een aantal nadelen, maar vooral als voordeel dat je kunt leren van de eerste wedstrijd en je daarmee kunt voorbereiden op de tweede.

Komende zaterdag beginnen we met de uitwedstrijd tegen Sportclub Irene JO19-2. Een nog onbekende tegenstander, we gaan het zien. Maar wat we de afgelopen drie wedstrijden aan mooie momenten van goed voetbal hebben gezien, sterkt ons vertrouwen dat we de benodigde stappen samen ook kunnen maken.