In het kort: zaterdag 4 maart 2017

4 maart 2017 19:15

De eerste krachtmetingen zitten er weer op. De weergoden hadden de buien voor 's avonds bewaard zodat overdag van prachtig voetbalweer viel te genieten. Een deel van het publiek was overdressed doordat ze nietsvermoedend hun winterjas hadden aangetrokken. Bij een top van 15 graden volstrekt overbodig, da's helder. Terug naar het voetbal, hier volgt een korte samenvatting per wedstrijd:

Budel JO9-5                                     -              Grashoek JO9-2                                             8-1

Budel had een makkie vandaag! Ze mochten een uurtje langer uitslapen dan de bezoekers uit het andere hoekje van de voetbalregio. Hoe die van ons ook probeerden, ze kwamen er bijna niet doorheen. Volgende keer beter!

Venlosche Boys JO9-5                   -              Grashoek JO9-1                                             1-10

Tot grote verrassing van de kant van de bezoekers stond hun vanmorgen geen tegenstander van formaat op te wachten. Dit leek op geen enkel moment op een team dat in het voorjaar hoog in de 2e klasse heeft gespeeld.

Wat ook de oorzaak moge wezen, Grashoek heeft de doelpuntenmachine lekker laten draaien. Zelfs gelegenheidskeeper Luuk wist zijn doelpuntenproduktie op te vijzelen met een lange uittrap.

Roggel  JO11-2                                -              Grashoek JO11-2                                           5-4

"Het had net zo goed andersom kunnen zijn, maar Grashoek bleef maar steeds nèt achter de feiten aanlopen." Zo typeerde de coach de wedstrijd. Het fysieke overwicht gaf de thuisploeg wellicht dat beetje voordeel wat het verschil kan brengen in een verder gelijkwaardige wedstrijd. Roggel was opgelucht dat ze weer eens een driepunter te hebben gepakt. En zeker niet onverdiend.

MMC Weert JO11-3                         -              Grashoek JO11-1                                           7-4

Deze tegenstander was technisch en voetballend gewoon een tikkie beter dan onze jongens. Het strakke kunstgras gaf vooral de technische spelers de gelegenheid om hun kunnen te laten zien. Waar Grashoek zich normaalgesproken tegen een vaardiger tegenstander in de wedstrijd kan houden door hard te werken, werden nu de fouten bij bal aannames en passes genadeloos afgestraft.

Grashoek/Koningslust JO15-2      -              Sportclub Irene JO15-4                                 2-1

Tot driekwart van de wedstrijd zag het er niet naar uit dat de thuisploeg met de punten aan de haal zou gaan. In de eerste helft was Grashoek/Koningslust zelfs nauwelijks in het strafschopgebied van de beter voetballende tegenstanders geweest. Een sensatie hing in de lucht toen Jelle een vrij trap hoog in de goal plaatste. Helaas blokkeerde de lat de 1-0. Het antwoord van Irene kwam snel en doeltreffend. Een hoge voorzet belandde zomaar in de verre hoek. Zelfs de boomlange Tom kon de laat dalende bal pas achter de doellijn beroeren. In de tweede helft kroop Grashoek/Koningslust wat uit haar schulp. Hoewel de bezoekers nog steeds het beste voetbal op de mat legden, bleven ze merkwaardig slordig in de afronding. Van de schaarse kansen voor de geel-zwarten, daarentegen, werden er twee gemaakt. Een eervolle vermelding voor D-speler Jelle Peeters is op zijn plaats!

Grashoek/Koningslust JO15-1      -              DEV-Arcen/RKDSO JO15-1                          3-1

Het spookt in Koningslust. Nadat de JO15-2 haar wedstrijd tegen een kwalitatief betere tegenstander wist te winnen, zagen we een uur daarna hetzelfde beeld bij de JO15-1. Coaches van beide teams waren het erover eens dat Grashoek/Koningslust het vooral slimmer heeft gespeeld. Soms is dat de beste manier om tegen de verhoudingen drie punten weg te kapen. De combiclub uit Lomm en Arcen had samengenomen de meeste kwaliteit rondlopen, maar was niet handig in haar tactische keuzes. Bijvoorbeeld door geen openheid in het spel te creëren en maar te blijven beuken op de compacte en solide defensie van de thuisploeg. Hiermee ging een eventueel doelpunt van toevalligheden afhangen. Daarbij werd, door de te ver naar voren spelende keeper, het enorme risico genomen dat de snelle Grashoekse spitsen een bal en een kans zou krijgen, hetgeen ook gebeurde. In dat opzicht is de uitslag dus zeker niet tegen de verhoudingen.

Wittenhorst JO17-2                         -              Koningslust/Grashoek JO17-1                     5-1

Onder leiding van een nerveuze en onzekere scheidsrechter werd het een zeer rommelige wedstrijd die gekenmerkt werd door onvriendelijkheden in het veld. Voetbal stond helaas niet hoog op het prioriteitenlijstje vandaag. De thuisploeg had de gehele wedstrijd de overhand en de enige goal van de bezoekers viel doordat (ook) de keeper van Wittenhorst niet bij de les was. Snel vergeten, en hopen dat volgende week de (positieve) spirit er wèl in zit.

RKSVN JO19-1                                 -              Koningslust/Grashoek JO19-1                     1-2

Ondanks belabberd voetbal ging Koningslust/Grashoek er met de punten vandoor. Eéntje meer scoren dan de tegenstander, zo zagen we in de voorbeschouwing, is genoeg om de drie punten mee te nemen.