Vooruitblik op zaterdag 19 maart 2016

16 maart 2016 19:30

Wat een luxe: van de 8 Grashoekse jeugdteams draaien er 6 brutaal mee in de bovenste regionen van hun poule. Uiteraard is voetbalplezier belangrijker dan goede prestaties, maar het één versterkt natuurlijk wel het ander. Andersom kan ook, maar op die momenten zullen ouders en leiders hun rol moeten nemen zodat ook bij verlies het plezier in het spelletje behouden blijft. Een vooruitblik op komende zaterdag:

09.30u  RKSVN F5M       -             Grashoek F3

In Neer hebben zoveel meiden voor het voetbal gekozen dat het mogelijk bleek om een apart meidenteam op te richten. En ze doen het helemaal niet slecht in deze poule! Omdat er bij de thuisploeg ook tweedejaars speelsters meedoen zal het fysieke aspect een belangrijke rol kunnen spelen zaterdag. Onze redelijk onervaren eerstejaars spelers en speelster zullen het advies krijgen zich niet te laten imponeren.

10.00u  Egchel F2            -             Grashoek F2

Egchel F2 kennen we nog uit het najaar toen zij, vrij verrassend BEVO F2 uitschakelden in de race om het kampioenschap. Hierdoor hoefde Grashoek de kroon niet te delen. De wedstrijd tussen Grashoek en Egchel eindigde zelf in een klinkende 10-5 overwinning voor de latere kampioen. Dat zal bij de Egchelse spelertjes wellicht terug op het netvlies komen als ze het Grashoekse team weer tegenover zich zien staan. Geeft dat juist extra energie? Koploper Grashoek moet hoe dan ook van hun eigen kracht uitgaan.

10.30u  Panningen F1    -             Grashoek F1

Enkele maanden geleden, op 28 november, eindigde deze wedstrijd nog in 3-3. De resultaten van dit seizoen kunnen niet méér uiteenlopen: Panningen verloor tweemaal en staat onderaan, Grashoek won haar eerste twee wedstrijden. Gaat dat een indicatie zijn? In ieder geval wel voor het zelfvertrouwen. Als nu ook de omschakeling snel en goed uitgevoerd wordt, is de verre uittrap van de Kepelse keeper ook wat minder gevaarlijk.

09.30u  Heythuysen E2  -             Grashoek E1

Zaterdag dan de derde van de vijf tegenstanders dit voorjaar. De eerste twee, ODA en RKVB, werden aan de zegekar gebonden. Nu wachten nog Heythuysen en Egchel en die kennen we beiden nog uit het najaar seizoen. Tot grote verrassing (en bij een blauw-witte enkeling frustratie) won Grashoek toen vrij eenvoudig met 1-5 van Heytse. Deze zal zich dit keer zeker niet laten verrassen, de wedstrijd begint weer met 0-0.

10.30u  Laar D2                -             Grashoek D1

Net als een dag later in de eredivisie wordt zaterdag een strijd tussen de eerste en tweede plaats uitgevochten. Twee goede teams staan tegenover elkaar in de wetenschap dat een kampioenschap bij verlies ver weg lijkt. Laar is vanwege een uitstekend en zeer doelpuntrijk najaarseizoen vanuit de 405 gepromoveerd naar de 403. Grashoek zal haar verdediging dus goed op orde moeten hebben, want het gaat stormen!

13.30u  Reuver C2           -             Grashoek C1

De coach zei vooraf dat iedere wedstrijd moeilijk zou gaan worden dit voorjaar. Zo ook de komende zaterdag in en tegen Reuver, dat overigens nog maar één wedstrijd heeft gespeeld (verloren van Meijel C1). Grashoek is toe aan een goed resultaat, hoewel de 0-2 van vorige week helemaal niet slecht was. Reuver is net als Grashoek ook een team dat in het najaar zonder al te veel serieuze tegenstand kampioen is geworden. Uit eigen ervaring weten we dat op deze wijze gepromoveerde elftallen onder de hogere druk vaak erg breekbaar blijken. Bij onze C1 lijkt dat mee te vallen tot nu toe. Hoe gaat Reuver daarmee om? En kan Grashoek druk op de ketel zetten?

14.30u  Swalmen B1       -             Grashoek B1

Na drie wedstrijden staat Grashoek fier bovenaan en is niet van plan om dit seizoen enig puntverlies te gaan lijden. Maar het is allemaal wel op de zuinige toer. Bij twee wedstrijden werd de eindstand al bij rust bereikt. Bij de derde, tegen Laar, leek het team pas laat te beseffen dat er gescoord moest worden om te winnen. Er komt met zekerheid een wedstrijd waarin Grashoek het zich niet kan veroorloven om een moment van onachtzaamheid toe te laten. Misschien zaterdag al. Swalmen is afkomstig uit de tweede klasse, waar zij het met een vijfde plaats (van de 9) prima heeft gedaan. Mogelijk is zij een bedreiging voor Grashoek...