7. De Wedstrijdsecretaris

VANDAAG MAKEN WE KENNIS MET DE WEDSTRIJDSECRETARIS

Veel vrijwilligersverhalen gaan over de “zichtbare” vrijwilliger. We zien de coachende en trainende ouders, de barman, de terreinbeheerder, scheidsrechters en lootjesverkopers natuurlijk iedere week. Maar wie zorgt er nu voor de wedstrijden? Wie regelt die? Wie houdt contact met de andere verenigingen? De wedstrijdadministratie? Oefenwedstrijden? Toernooien? Ik hoorde dat hij vanavond bij de wedstrijdjes van de kabouters stond te kijken en ga op zoek naar antwoorden.

“Het wedstrijdsecretariaat zelf is eigenlijk niet zo spannend”, legt hij uit. “Aan het begin van het seizoen geef je aan de KNVB door welke teams er gaan spelen en op welk niveau ze moeten worden ingedeeld. De KNVB doet de rest. Die regelt de indeling en de wedstrijden. Zelfs de uitslagen hoef ik niet meer door te geven! Dat gaat dat tegenwoordig allemaal via de app, het digitale wedstrijdformulier. Vroeger was dat veel meer werk!

Mijn werk zit ‘m voornamelijk in de afwijkingen. Als er een wedstrijd moet worden verzet of zo. Dan regel ik dat met de andere vereniging. Andersom geef ik zulke verzoeken door aan de leiders van het betreffende Grashoekse team. Verder ben ik vooral aan het begin van het najaarsseizoen en voorjaarseizoen druk met oefenwedstrijden.

Zojuist kreeg ik een telefoontje van een tegenstander dat ze morgen toch geen team op de been kunnen brengen. Ik zal zo de betreffende leider appen en op de website dat de wedstrijd is afgelast. Binnen twee minuten is dat afgehandeld, hier op het veld, met mijn mobieltje. Straks meld ik het wel aan de KNVB en mail ik de tegenstander voor een andere datum. Zo komt het wel eens voor dat je snel moet handelen, ja. Maar het is te overzien, zo groot is de vereniging nou ook weer niet. Grashoek is een kleine, maar gezonde club!”

Ik kan niet anders dan dit be-amen, gezien de hoeveelheid geel-zwarte kabouters die ik zie ronddartelen vanavond. We pakken samen nog een bak koffie...