JO19-1 grijpt net naast de titel

Onder 19, JO19-1, 3e klasse 301

23 december 2017 14:00

Wouter Coolen

Na een bijzonder boeiende finale tussen de twee giganten van deze poule Jeugd Onder 19 bleef Koningslust-Grashoek met lege handen achter. Venlosche Boys JO19-2 mag zich najaarskampioen noemen en een promotie naar de tweede klasse verwachten.

Weinig mensen kunnen zich herinneren dat zij in de kerstvakantie een reguliere competitiewedstrijd hebben gespeeld. De reden dat deze teams vandaag tegenover elkaar stonden was dan ook de grote hoeveelheid afgelastingen van de afgelopen maand, waaronder dit duel. Beide ploegen, de nummers één en twee van de ranglijst, konden, beter gezegd wílden, zich echter geen kampioen noemen zonder deze onderlinge krachtmeting.

Na 20 minuten armpje drukken kwam de eerste serieuze kans. Stan speelde zich knap vrij, maar zijn inzet met rechts rolde tot ontzetting van het thuisplubliek helaas voorlangs. De bezoekers hadden direct een soortgelijk antwoord klaar, maar ook hun tegenstoot rolde, tot opluchting van het thuispubliek ditmaal, voorlangs.

Het was de aanzet voor een rij van kansen voor beide ploegen. Aan de kant van Koningslust/Grashoek zullen voornamelijk bij Stan, Sjoerd en Jim nog wel eens momenten opborrelen, waarbij zij prachtige kansen nèt niet wisten te verzilveren.

Vlak voor rust viel dan toch eindelijk de 1-0. Een strakke lange bal van Jacco op IvoS werd na een snelle rush onder de meer dan uitstekend keepende doelman van Venlosche Boys geschoven. Op basis van de eerste helft zeker geen onterechte ruststand. Maar de wedstrijd was nog lang niet gespeeld...

Venlosche Boys ging in de tweede helft net zo energiek van start als in de eerste helft. De thuisploeg bleef daarbij wat achter en leek het initiatief een beetje uit handen te geven. Al na zes minuten kwam daarvoor de spreekwoordelijke rekening door een aanval over de rechterflank. Het rollertje leek voorlangs te gaan lopen, maar werd door de attente linksbuiten toch nog tussen de palen getikt.

Het was een beeld dat herhaaldelijk terugkwam. Aanvallen over rechts, waarbij de voorzet gevaar opleverde. Soms kon de doelpoging slechts door geluk worden afgeweerd. Opluchting bij de geelzwarten, maar de frustratie bij de bezoekers liep steeds hoger op. Deze werd door hun leiding helaas eerder gestimuleerd dan de kop ingedrukt.

Ondanks dat bleven de duels over het algemeen fair, niet in het minst door het prima leiden van Wouter Coolen en de rustige coaching van Jo.

Midden in het tweede bedrijf was het dan zover. Na de zoveelste aanval over de rechterflank was het geluk van de defensie van de thuisploeg ten einde. De voorzet èn de afronding waren dit keer perfect: 1-2. De bezoekers waren euforisch en hadden in die fase het aangeslagen en moegestreden Koningslust/Grashoek over de knie kunnen leggen. Maar dat lieten ze na, of het lukte niet. De thuisploeg was vastbesloten om in de resterende twintig minuten het voor het kampioenschap benodigde punt binnen te slepen. Waar de energie vandaan werd gehaald zal niemand weten, maar de laatste fase van het duel was weer geheel voor de thuisploeg. Op momenten hing Venlosche Boys met tien man voor de goal. Het was bijna geen doorkomen aan. Een drietal maal lag het doelpunt, en daarmee waarschijnlijk de titel, op de schoen, maar op miraculeuze wijze werd de bal door de keeper en zijn makkers uit de goal van de oranje-zwarten geweerd.

Het laatste fluitsignaal van dit seizoen beëindigde een prachtige wedstrijd en een zeer succesvol seizoen van de JO19-1. Onder leiding van Jo werd uit 14 individuen een stabiel team gevormd dat voetballend van zich liet spreken. De mannen weten wat er in het voorjaar van hun wordt verwacht en zijn bereid er weer vol voor te gaan!