Dik verdiende overwinning Grashoek

Helenaveenseweg 32
5985NM
GRASHOEK

Het was lang wachten op de doorbraak bij het duel van vanmiddag. We zagen een overheersend en aanvallend Grashoek tegenover een defensief TSC’04 die zijn kaarten op counter had gezet. De drie punten bleven terecht in Grashoek: 2-1.

Vrijdagavond bij de seniorenvergadering vielen er in Grashoek stevige woorden te beluisteren toen de wedstrijd van vandaag ter sprake kwam. Onze jongens hadden het gevoel dat ze wat recht hadden te zetten na de blamerend 3-0 nederlaag in Tegelen eerder dit jaar. De toenmalige onmacht om het zwaar gehavende TSC’04 het vuur aan de schenen te leggen was nog zeker niet vergeten…

De bezoekers zijn de afgelopen weken wat aan het kwakkelen. Na de uitstekende serie tegen Beringe en Haelen werden de Tegelse Polen pijnlijk in de hoek gezet door Heythuysen, Panningen en twee directe concurrenten DFO’20 en Horn. Het gelijkspel tegen Swalmen zal vorige week als een bevrijding zijn ontvangen in de race om buiten de klauwen van het degradatiespook te blijven. Nog één driepunter en ook TSC’04 speelt volgend jaar zeker in de vierde klasse. Aan motivatie geen gebrek dus onder de vriendelijke voorjaarszon op De Peelrand.

Om 14.35 uur blies scheidsrechter Jacques van Haren het beginsignaal. Over het eerste half uur valt weinig zinnigs te zeggen, behalve dat er wat onsuccesvolle afstandsschoten konden worden genoteerd voor beide partijen. De ploegen bleven aftasten en de Grashoekse voorwaartsen lieten nog niet het achterste van hun tong zien. Pas na dat eerste half uur kwam er wat leven in de brouwerij en zagen we wat kansjes voor Chris, Sasha en de jonge Poolse speler Wictor Przybek. Helaas werd de goal van Sasha afgekeurd wegens buitenspel. Het bleek allemaal de opmaat voor een zeer enerverende tweede helft waarin trainer Jonn zijn team ongewijzigd het veld op stuurde met de boodschap om het veldoverwicht te behouden en uit te buiten.

Dat gewenste overwicht bleef intact en de kansen en kansjes bleven zich opstapelen. Ik noem bijvoorbeeld het lepe balletje van Sasha, net naast de goal, of de knappe actie van Coen over rechts waarbij zijn voorzet niet kon worden verzilverd door dat ene vermaledijde hobbeltje op ons verder prachtige hoofdveld. In de 58e minuut viel dan toch eindelijk de bevrijdende goal! Wictor kopte de bal voor, Burak liep in en frommelde de bal achter de Tegelse keeper. Tot grote verbazing van het publiek meende de eveneens uit Tegelen afkomstige grensrechter dat hij wéér een buitenspelsituatie had gezien. Toen hij vlak erna nóg een keer een veelbelovende aanval wegens een discutabele offside had afgevlagd sprak de goed leidende scheidsrechter deze man even vermanend toe.

En toen, hoe cliché, lag ineens de bal in de Grashoekse goal. Een verkeerd uitgevoerd schot viel als een schlemielige stuiterbal achter sluitpost Koen. Dat had de ommekeer kunnen betekenen in deze wedstrijd want we hebben eerder wedstrijden gezien waarbij Grashoek zich door teleurstelling liet overmannen. Ditmaal was het anders. Het vertrouwen op een goede afloop won van de tegenslag. Het siert dit team! Het tempo ging nog wat omhoog en binnen drie minuten was het dan toch de beurt aan Grashoek. Levi plaatste vanaf de linkerkant de bal voor de goal en Sasha kopte knap in: 1-1. TSC leek definitief genoegen te nemen met een gelijkspel en viel steeds meer terug op eigen helft waardoor Grashoek, op zoek naar de winnende goal, zich door een groep van 10 roodhemden moest laveren en combineren. We zien desondanks toch nog een dot van een kans voor Stan die een fout van de keeper bijna afstrafte en een kansje voor Jelle na een teruggelegde bal van Ivan. Uiteindelijk was het een perfecte voorzet van Ivan op Tjerk waardoor Grashoek enkele minuten voor tijd loon naar werken kreeg: 2-1.

Piet Spee vatte na het laatste fluitsignaal het spel en de inzet van Grashoek als volgt samen: “En wij winnen de wedstrijd, dik verdiend.” En zo is het.

Volgende week staat de laatste wedstrijd op het programma. Hier kan tegenstander Kessel zich bij winst mogelijk uit de degradatiezone wurmen. Grashoek, op haar beurt, kan met drie punten zelfs nog één of twee plaatsjes stijgen!

Door Frank Schilder