Spannende pot met terechte uitslag: 1-1

ST Sparta'18/Kronenberg JO19-2

16 februari 2019 15:00

Rick Graus

Deze zaterdagmiddag zal de meteorologische geschiedenisboekjes ingaan als als de warmste 16 februari tot dusver. Met de zeer comfortabele voetbaltemperatuur van 15 graden was het voor het eerst sinds maanden weer eens goed toeven op en langs de velden van de Peelrand. Alleen het wat zware veld deed nog denken aan de natte en koude dagen die we nog maar net achter ons hadden gelaten.

U kunt zich indenken dat er dus 22 zéér enthousiaste mannen op het veld stonden, zin in een stevige pot voetbal. En dát werd het. Het was vanuit een voetbaloogpunt misschien niet altijd even mooi om te zien, maar het publiek werd getrakteerd op een passievolle strijd. Een strijd die geen winnaar opleverde. Iedereen kon zich vinden in het gelijkspel. Alleen de coach van de thuisploeg juichte, zij het stiekum, na het laatste fluitsignaal, blij dat er niet nog meer spelers naar de reeds overvolle ziekenboeg van de JO19 hoefden te gaan.

De reeds maanden geblesseerde Job Janssen, een aanvalllende veldspeler in hart en nieren, maakte vandaag zijn verdienstelijke debuut als keeper. Een prima debuut, al kon hij het tot hilariteit (en afgrijsen...) toch niet laten om de Sevenumse spits een keer te dollen. Levensgevaarlijk, maar het liep goed af gelukkig. Slechts één tegendoelpunt moest Job dulden. Een perfect uitgespeelde kans van de bezoekers. Hun linksbuiten gaf de bal hoog voor, ruim over de kern van de verdediging, vanwaar de rechtsbuiten de bal in één keer kaatste op de spits. Die hoefde maar in te tikken, en dat deed hij ook. Mooie goal!

Naast Job konden we een tweede grote verassing noteren. Kai, die herstellende is van een zeer hardnekkige knieblessure, mocht een eerste prille come-back maken. De donderdagavondtraining gaf zoveel vertrouwen, dat de coach toegaf aan de wens van Kai om een paar minuten mee te mogen doen. Het werden er uiteindelijk 15. Zéér goed gedaan Kai, blijf op de goede weg!

Niek, tenslotte, die op Oudjaarsdag zijn sleutelbeen had gebroken, was gelukkig zodanig hersteld dat hij deze openingswedstrijd weer kon worden ingezet.

Na het niet zo bevredigende najaarseizoen, waarin Koningslust/Grashoek door haar lage indeling in beker en competitie maar drie wedstrijden had gespeeld tegen een enigszins uitdagende tegenstander, was de wedstrijd van vandaag een verademing. Eindelijk een tegenstander die in staat was om de strijdlust bij onze heren los te maken. Onder de leiding van scheidsrechter Rick, die zéér consequent maar ook ruimhartig floot, kwam het tot een zogezegd "mannelijke pot". Het waren vooral enkele supporters van de tegenstander die daar moeite mee hadden. Zij bleven olie op het vuur gooien door het luidkeels blijven bekritiseren van zo ongeveer alle acties van zowel de scheidsrechter als van de aanvoerder van de thuisploeg. Jammer.

Hoewel het ook geen wedstrijd was die zich grotendeels op het middenveld afspeelde konden er over en weer nauwelijke echte kansen worden gecreëerd. Beider defensies waren solide genoeg om de aanvalskracht te weerstaan. De openingsgoal van Vinnie, die na 28 minuten zeer vinnig de bal van de linksback wist te ontfutselen, was een mooi voorbeeld van het forceren van fouten bij de tegenstander. Knap hoe hij de linksback onder druk zette en de bal verkreeg. Het afmaken, door de zeer goede keeper te omspelen en de bal uit een lastige hoek in het netje te schuiven, was zijn beloning.

De individuele acties van Rob en Harmen later in de wedstrijd hadden ook meer verdiend, net als de indirecte vrije trap op 10 meter van de goal die de driepunter had kunnen binnenbrengen, maar helaas net over ging. Sparta/Kronenberg had op haar beurt grote moeite met ons verdedigend kwartet, waardoor de keepers Job, en later Freek, het niet zwaar hadden, een aantal mooie acties ten spijt. Daarmee is gezegd dat het dubbeltje ook zomaar de kant van Sparta had kunnen uitvallen.

Ookal heeft niet iedereen op zijn vertrouwde positie kunnen spelen, jullie verdienen allemaal de complimenten van leiding èn publiek voor jullie focus en de prima inzet!

Al met al een lekker begin van het voorjaarseizoen dus. Volgende week gaan we naar Panningen. Hopelijk is ook Jo er dan weer bij!