JO19 wint van concurrent

Rik Peeters (schot)

6 april 2019 15:00

Benny van Berlo

De clash van de subtop, zo werd de wedstrijd vooraf getypeerd. En zo werd de wedstrijd door de leiders aangevlogen. In de Piet Spee-kleedkamer kon mooi gebruik worden gemaakt van het whiteboard om het tactisch plan te verduidelijken. In het kader van de geheimhouding kunnen hierover dan ook geen nadere mededelingen worden gedaan.

Feit is dat beide ploegen het veld betraden met het vaste voornemen de driepunten in de zak te steken.

Feit is ook dat de thuisploeg de tegenstander vanaf de eerste minuut flink onder druk wist te zetten en de eerste tik kon uitdelen met een wel heel snelle 1-0. Harmen, toen nog door één tegenstander geschaduwd, speelde zich op de rand van de 16 meter vrij en tikte door naar de beter gepositioneerde Vinnie. Door een heel handig lobje truukte deze zijn tegenstander en zag zijn inzet beloond met een afronding om trots op te zijn! De samenwerking tussen deze twee zou tot nog veel meer moois gaan leiden deze middag.

Een lekker begin, maar met nog 86 minuten te gaan mocht de tang nog lang niet los. Bieslo was een gevaarlijke tegenstander met goede resultaten in eerdere wedstrijden en onze JO19 moest het verschil gaan maken door scherper te zijn, geconcentreerder en zorgvuldiger. En met die kwaliteiten werd vandaag inderdaad het verschil gemaakt. Pas in de tweede helft, na ongetwijfeld een donderspeech van de Beeselse coach tijdens de limo, toonden de groen-witten ware vechtlust en elan in het duel en dreigden ze de wedstrijd zelfs in balans te gaan brengen.

Maar nog niet het eerste kwartier van de wedstrijd, waarbinnen de tweede goal door Harmen werd gemaakt vanuit een snelle omschakeling. De bal werd in de eigen defensie veroverd, waarna met een handige beweging Vinnie werd aangespeeld. In één beweging werd door hem de al sprintende Harmen op maat bediend. Een counter uit het boekje. In het strafschopgebied aangekomen kon de laatste verdediger onze spits alleen nog maar onreglementair stoppen. Harmen benutte zelf de penalty: 2-0.

Binnen twee minuten deed Bieslo met een prachtig afstandschot wat terug en liet zien dat de wedstrijd nog lang niet gelopen was. De raad van Jo werd daarna wèl goed opgevolgd en gerichte afstandschoten op onze goal werden niet meer toegestaan.

De andere coach had er goed aan gedaan ook zijn defensie die raad te geven, want Vinnie bracht zichzelf in stelling en wist in de 22e minuut met een vlammend afstandschot de 3-1 te maken.

Toen 10 minuten later de 4-1 werd aangetekend door Harmen leek de wedstrijd al vóór rust gespeeld. Bij deze goal, waarbij Harmen weer op een perfecte pass van Vinnie de diepte in ging, werd vooral door het uitpubliek een buitenspelsituatie gezien. De prettig en consequent leidende Benny van Berlo zag het anders en kende de treffer met volle overtuiging toe.

Een comfortabele stand om de rust mee in te gaan. Dat in de kleedkamer de complimenten werden uitgedeeld mag ik wel verklappen. Ook neemt niemand me het kwalijk als ik openbaar dat Jo voorspelde dat Bieslo furieus uit de kleedkamer zou komen en het eerste kwartier de ommekeer zou proberen te forceren. En zo geschiedde. Als Bieslo in de eerste helft met net zo veel elan zou hebben gespeeld had het zomaar anders kunnen lopen.

Binnen twee minuten werd de 4-2 aangetekend door een te korte terugspeelbal op Tom. Eigen schuld dikke bult, maar het gaf Bieslo de energie die het nodig had om door te drukken. Nog geen minuut later leidde een tweede verdedigingsfout bijna tot de aansluitingstreffer. Gelukkig kon deze kans niet worden verzilverd en brak een periode van slordig, maar energiek voetbal van beide kanten aan. Langzaam maar zeker ebde de Beeselse furie weg en kreeg Koningslust/Grashoek wat meer lucht. Na een half uur in de tweede helft konden onze jongens het initiatief weer geheel in eigen handen nemen. Dit maal definitief. Bieslo kwam steeds vaker te laat in de duels en de overtredingen op onze aanvallers stapelden zich op. Als triest hoogtepunt moest Benny zelfs een gele kaart tonen aan een speler van Bieslo.

Het daarmee door overtal getekende eindspel werd ingeluid door een actie van de schijnbaar onvermoeibare Job. Door handig de door Wouter gecreëerde ruimte te benutten kon hij de 16 betreden, waarna hij de achterlijn haalde door verdediger met een subtiele beweging voor schut te zetten. Vinnie riep, Vinnie kreeg en Vinnie scoorde. Een combinatie van twee van de uitblinkers van vandaag.

Was er nog een kersje op de taart? Jawel! Rik kreeg in de 83e minuut een afgemeten pass van de eveneens goed en alert spelende Wouter en kon de bal met zijn favoriete linkerbeen strak langs de arme keeper krullen. De laatste 10 minuten, waarbij de gasten weer met 11 man mochten spelen, werden bijna plichtmatig afgedaan. Gezien de enorme strijd die beide partijen hebben geleverd werd hun dat niet kwalijk genomen.

Complimenten heren! Morgen mag een groot deel van jullie je kunsten vertonen bij de senioren, veel succes!