Gewonnen, maar weinig verheffend

Helden JO19-2

4 mei 2019 15:00

Guido Theunissen

Vandaag waren de verwachtingen hoog gespannen bij het bezoek van Helden. De spelers uit de twee teams kennen elkaar natuurlijk van school. Maar het extra element van spanning kwam doordat we iets recht te zetten hadden. Vorig jaar immers verloor Koningslust/Grashoek op zo'n onrechtvaardige wijze de bekerwedstrijd tegen deze tegenstander.

Ik zal de uitkomst maar meteen verklappen: 1-0. Dat rechtzetten is dan ook gelukt, maar niet op een manier waarop we dat graag hadden gezien. Van de meeste spelers hebben we betere wedstrijden gezien. Het spelbeeld was dan ook zoals het weer, wisselvallig. Soms mooi, maar meestal weinig verheffend. Maar het kan niet altijd zonnig zijn, en het kan ook voorkomen dat de prestaties wat minder zijn. Kan gebeuren!

In de eerste helft waren de teams nog aan elkaar gewaagd. Er werd op zich aardig verdedigd en opgebouwd, maar eenmaal aanbeland in de buurt van het Heldense doel werd zo slordig gevoetbald, dat een eventuele treffer een lucky shot zou zijn geweest. Het gehoopte samenspel tussen Job en Harmen bleef uit. Ook het regelmatige inschuiven door Vinnie kon geen verandering brengen in de aanvallende tandeloosheid van de thuisploeg. Gelukkig was dat aan de andere kant van het veld niet anders! Op één noodzakelijk ingrijpen na, is Tom niet uitgedaagd vandaag.

In de tweede helft werden daarom door Jo een aantal veranderingen doorgevoerd met het doel de druk op de Heldense defensie op te voeren. En dat betaalde zich uit. Minimaal, maar net genoeg. Een afgeweerd schot van Harmen viel voor de voeten van de meegekomen Tjerk. Hij prikte de bal via de binnenkant van de paal in de goal.

Dat dat de eindstand zou worden konden we toen nog niet bevroeden. Bij de leiding leefde het gevoel dat met deze goal het spreekwoordelijk hek wel van de dam zou kunnen zijn. IJdele hoop, want hoewel onze JO19 in de tweede 45 minuten duidelijk de bovenliggende ploeg was, kwamen we niet veel verder meer dan nog drie (onbenutte) kansen voor Job en Kris. Verdere hoogtepunten waren de hagelbui en de onweersklappen vlak voor het laatste fluitsignaal.

Over tien dagen volgt de volgende wedstrijd: dinsdag 14 mei in en tegen Swalmen.