Wedstrijd verloren, als team gewonnen

ST Koningslust/Grashoek JO19-1

Venlosche Boys JO19-3

... (vrije trap)
... (intikker)
... (corner)
Rob Draak (schot)

17 november 2018 15:00

Jarno Steeghs

Wie voor de doelpunten kwam moest op tijd bij de wedstrijd zijn (en kon halverwege de eerste helft weer naar huis...). Wie hoopte op een pot voetbal met passie en strijdlust, kwam na de eerste 22 minuten aardig aan zijn/haar trekken!

Na 22 minuten was de eindstand bereikt en begon, gek genoeg, de eigenlijke wedstrijd. Een stevige wedstrijd waar we zeker niet ongeschonden uit zouden komen. Het zwaarste zou Bart worden getroffen. In een duel met twee tegenstanders werd hij in het gezicht geraakt door een Venlosche noppenzool. Toen hij groggy in elkaar zakte zorgde een tweede Venlosche schoen vol op zijn enkel voor een definitief einde van zijn seizoen. Vlak voor het ter perse gaan van dit verslag hoorden we dat Bart een aantal hechtingen in zijn gezicht heeft, een gescheurd kuitbeen en opgerekte enkelbanden. Heel veel beterschap, Bart!

Voorafgaand aan de wedstrijd was de groep door middel van een stevige speech wakker geschud. Lanterfanten zou vandaag subiet worden afgestraft door deze tegenstander. Er diende geconcentreerd en met veel inzet te worden gevoetbald om een kans te krijgen het 2-0 verlies van de eerste wedstrijd recht te zetten. De boodschap was luid en duidelijk.

Toch werd onze JO19 in het eerste kwartier compleet overlopen door het goed combinerende vriendenteam van Venlosche Boys. De geel-zwarten kwamen er niet aan te pas en de meeste aanvallen liepen al dood voordat ze goed en wel werden opgezet. De omschakeling bij de gasten was sneller en vooral scherper. Onze verdediging werd alle kanten op geschud en in de consternatie werden zomaar drie goals gescoord. Bij twee daarvan ging de verdediging zeker niet vrijuit. Er moet wel gezegd worden dat in die fase de druk erg hoog was. En dan is een fout zo gemaakt...

Misschien was onze tegengoal wel de ommekeer. Rob, onze gelegenheidslinksbuiten, leed balverlies op de rand van het strafschopgebied. Zijn tegenstander was er echter niet op bedacht dat Rob zich terug zou vechten en moest de bal weer inleveren. Het schot dat Rob daarna op doel wist te plaatsen rolde, met een beetje hulp van de keeper, laag in de linkerhoek: 1-3.

Dit was het moment dat de wedstrijd begon. Venlosche Boys, dat in de eerste 7 wedstrijden een gemiddelde van 10 doelpunten wist te scoren en na 20 minuten met de 0-3 alweer redelijk op koers lag, leek een terugslag te hebben door de plotselinge tegentreffer. Koningslust/Grashoek zag dat er mogelijkheden waren en herpakte zich. Onze kleine achterstand aan voetballende kwaliteiten werd daarna ruimschoots gecompenseerd door onze vechtlust en passie en er ontstond een hele aardige wedstrijd om te zien. De doelwachters van beide partijen kregen nog wel een aantal ballen te verwerken, maar werden nauwelijks meer echt op de proef gesteld.

Dat was wel anders in de andere kwartieren van het veld. Kort na elkaar moesten Wouter en Niek het veld geblesseerd verlaten en aan het eind van de eerste helft, luttele seconden voor rust, volgde het bovenbeschreven duel van Bart.

Meteen nadat dat gebeurde stuurde scheidsrechter Jarno de beide teams richting de thee en schiep daarmee gelegenheid voor de eerste verzorging van Bart zonder 14 spelers om hem heen.

In de noodgedwongen dubbel zo lange rust druppelden de berichten over Bart in de kleedkamer binnen en ontstond de discussie of de wedstrijd moest worden voortgezet. Uiteindelijk werd gekozen om de wedstrijd toch uit te spelen. Jacco trok een shirt aan en B-speler Luka Aerts werd gebeld om uit te helpen, waarvoor dank!

Een woord van dank aan het gehele team en staf van Venlosche Boys is ook zeer zeker op zijn plaats. Hun betrokkenheid en geduld werd door ons erg gewaardeerd. Zeer sportief!

De tweede helft begon dus pas vlak voor half 5. Uiteindelijk zouden we het nèt gaan redden voor de avondschemering. Vijf en veertig minuten strijdlustig voetbal zorgde ervoor dat het gebrek aan doelpunten niet als een gemis werd ervaren. Persoonlijke duels werden gewonnen en combinaties van de tegenstander werden in de kiem gesmoord.

Heren, we hebben de wedsrijd verloren, terecht verloren. Maar wat we vanmiddag van jullie hebben gezien was van bijzondere klasse, een ware overwinning! De veerkracht en de strijdlust na de snelle achterstand en de teamgeest na de zware blessure van Bart waren indrukwekkend.
Daarom was dit de beste wedstrijd tot nu toe, in vele opzichten.

De komende twee weken moeten we het bij de wedstrijden doen zonder hoofdcoach Jo. Hij heeft iets met schoenen en schoorstenen.